Hoe ik 1000 km ga wandelen met een knieblessure

Op Facebook vertelde ik dat ik mij ook dit jaar weer tot doel heb gesteld om 1000 kilometer te gaan wandelen. 1000 Kilometer wandelen betekent dat ik per week gemiddeld 20 kilometer moet lopen. Op zich voor een wandelfreak als ik geen enkel probleem. Ik zit alleen met één dingetje en dat is mijn knie.

2 jaar worstelen met een knieblessure

Hier liep ik de Sallandse Zandloper, die ik vroegtijdig moest afbreken vanwege de pijn in mijn knie

Ruim 2 jaar loop ik met een knieblessure. Iets wat begon met een zeurende pijn na een lange wandeling kwam steeds vaker terug. De dokter schreef mij Diclofenac voor en daarmee was het prima onder controle te houden. Tot ik mij besefte dat het wegslikken van de pijn geen oplossing is voor het probleem. Dus trok ik wederom aan de bel bij de dokter en werd ik doorverwezen naar de fysiotherapeut. Na een paar weken volledige rust (en ja, ik heb me daar toen echt aan gehouden, maar vloog daardoor ook tegen het plafond omdat ik niet kon wandelen) ben ik aan de slag gegaan om mijn bovenbeen spieren te trainen. Dit moest ervoor zorgen dat mijn klachten verminderde.

Naarmate ik langer bij de fysiotherapeut kwam, kon ik meer. Ik rende deze zomer zonder na te denken de trap op om boven snel wat te pakken. Niets bijzonders zou je denken. Voor mij was het een overwinning, pijnloos een trap op- en afrennen, dat had ik al ruim een jaar niet gedaan! De wekelijkse trainingen en dagelijkse oefeningen begonnen zijn vruchten af te werpen, ik had steeds minder last van de knieblessure.

Terug bij af

Tot het moment dat het herfst werd. De bossen hebben dan een enorme aantrekkingskracht op mij en ik ga regelmatig met mijn camera op pad om alle paddenstoelen vast te leggen. En daar ging het mis, goed mis. Na een middagje op mijn knietjes door het bos om al dat moois op de gevoelige plaat te leggen, kwam ik nauwelijks meer de trap op. Foute boel… Die maandag bij de fysiotherapeut werd hij niet blij van mijn verhaal. Het afgelopen half jaar hadden we bereikt dat ik pijnloos de trap op kon, voorzichtig weer 10 kilometer pijnloos kon wandelen en nu leek ik terug bij af.

wanda-wandelt-de-eifelsteig

In Duitsland wandelde ik met stokken om mijn knie te ontlasten

Omdat ook de fysiotherapeut het niet helemaal vertrouwde heeft hij de knie opnieuw onderzocht en mocht ik door naar de orthopeed. In het ziekenhuis werden foto’s gemaakt en werd de knie opnieuw grondig onderzocht. Oorzaak van de pijn zit hem waarschijnlijk in de knieschijf die niet spoort, een knieblessure die vaker bij vrouwen dan bij mannen voorkomt. Maar om er zeker van te zijn dat het niet iets anders is, volgt volgende week een MRI-scan.

1000 Kilometer wandelen met een ontspoorde knieschijf

Mooi balen zo’n ontspoorde knieschijf, want ik wil wel die 1000 kilometer gaan wandelen en het liefst dit jaar ook weer de Apeldoornse 4Daagse lopen. Gelukkig is een ontspoorde knieschijf te herstellen door de bovenbeenspieren te trainen en geen duurloop te doen. Dat wordt weer wekelijks naar de fysiotherapeut en dagelijks oefeningen doen om zo snel mogelijk de knie weer in het juiste spoor te krijgen.
Mijn verstandige-ik zegt dat ik nu echt goed naar mijn lichaam moet luisteren en niet moet overbelasten. Mijn gevoels-ik zegt dat ik er lekker op uit moet gaan, doelen moet stellen en moet genieten van mooie lange wandelingen.

Wanneer ik nu niet op pad ga, kom ik snel ver achter op schema. Dat is natuurlijk geen enorme ramp, want het is een doel, een stok achter de deur, geen moeten. Toch heb ik me voorgenomen om iedere week in ieder geval een korte wandeling te maken. Startende met wandelingen tussen de 5 en 10 kilometer. Van daaruit ga ik het langzaam weer opbouwen. Gaat het goed, dan kan er weer een kilometer bij. Voel ik dat ik mijn knie teveel belast, dan doe ik het weer even rustig aan. Belangrijk hierbij is dat ik mijn knie ook voldoende tijd geef om weer te herstellen. Dus niet 2 dagen achter elkaar wandelen, maar zorgen dat er minimaal 2 dagen tussen 2 wandelingen zitten.

Ik merk ook dat mijn knie pijnlijk wordt van lopen op hakken (ben ik nooit een held in geweest, maar nu doe ik het dus echt niet meer) en langdurig zitten. Om te voorkomen dat ik pijn krijg door het zitten, zorg ik dat ik niet langer dan 1 uur achter mijn bureau zit. Na een uur is het tijd om weer koffie te halen, iets te printen of op te ruimen. En misschien moet ik wel een bureau op gaan zoeken waar ik aan kan staan. Staand werken blijkt heel gezond te zijn.

Doelen stellen

Ook in 2017 ga ik de paden op!

Mijn eerste doel om naartoe te trainen is om in juli de Apeldoornse 4Daagse te wandelen. Voordeel van de Apeldoornse 4Daagse is dat je zelf mag bepalen hoeveel kilometer je wandelt. Ik ga voor de 30 kilometer, maar lukt dat tegen die tijd nog niet dan kan ik ook voor de 20 of misschien zelfs wel 12 kilometer gaan.

‘Waarom ik voorlopig niet even stop met wandelen’, vragen veel mensen zich af. Wanneer ik niet wandel, word ik erg onrustig. Dat vinden ze niet alleen thuis en op mijn werk niet leuk, ook ga ik mijzelf behoorlijk in de weg zitten. Bewegen en buiten zijn heb ik gewoon heel hard nodig. Even mijn hoofd leegmaken, nieuwe creatieve plannen bedenken en genieten van de natuur.

Dus wandel ik voorlopig niet minder vaak, maar wel minder kilometers. Om zo uiteindelijk komend jaar weer 1000 kilometer te kunnen wandelen en alle mooie verhalen en avonturen met jullie te delen.

Update: Vandaag (20-1-2017) de uitslag van de MRI gekregen. Daar was op te zien dat er een scheurtje zit in de laterale voorhoorn meniscus (als ik het zo goed zeg). Het scheurtje zit om de meest lastige plek om te opereren en de kans op het verhelpen van de klachten is slechts 50%. Advies van de Orthopeed is terug naar de fysiotherapeut om met het trainen van spieren rond mijn knie de klachten te verminderen. Een enorme tegenvaller voor mij, maar ik ga er alles aan doen om weer lange afstanden pijnloos te kunnen wandelen.

Wil je meer lezen over de wandelingen die ik maak, bekijk dan ook deze blogposts:

LEAVE A COMMENT

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Latest comments
  • Had ook dergelijk probleem afgelopen jaar. Om knieschijf beter te laten sporen veel fietsen. Lichte weerstand, veel rondjes draaien. Verder heb ik het idee dat ik teveel voor op mijn tenen liep. Door beter op mijn hakken te landen merk ik grote vooruitgang. Succes.

      • Sterkte en succes. Na een jaar klungelen ben ik nu weer redelijk op de been. Moet op blijven passen met ‘netjes’ lopen en wekelijks een verplicht rondje spinning. Ben wel erg blij dat het weer ‘goed’ gaat.

  • Ik wens je veel succes. Ik had vorig jaar ook een knieblessure en kan met je meevoelen. Maanden niet normaal kunnen lopen. Afgunst is niets voor mij, maar toen keek ik jaloers naar al die mensen die liepen te wandelen alsof het de normaalste zaak van de wereld was.

  • Wel tof dat je ondanks je kniepijn dit doel voor jezelf hebt gesteld. Maar let wel op dat je niet over je grenzen gaat. Succes in ieder geval 😉 Ik heb zelf ook last van mijn knie, iets wat erg onvoorspelbaar is er waarvoor ik al meerdere malen bij de fysio heb aangeklopt. Het komt en gaat en ik heb dan vooral last bij het naar beneden lopen. Iets waar ik echt niet blij van wordt omdat ik dolgraag bergwandelingen maak. Het gekke is dat ik in oktober pijnloos kilometers door de bergen heb gewandeld, en twee maanden later heb ik opeens weer klachten bij minder belasting. Elke keer als ik bergwandelingen ga mak. ben ik nu dus bang dat ik weer pijn ga krijgen, niet leuk. Laten we hopen dat we in 2017 van onze klachten afkomen en zonder pijn kunnen doen waar we blij van worden!

  • Let goed op jezelf!

    Sinds eind oktober kamp ik met nekklachten door een verkeersongeval. Het is zo vervelend om dingen te willen en niet te kunnen. Ik merk juist dat stilstaan heel belastend is voor mijn nek, ik probeer meer te zitten op het werk.

  • Wat een verhaal als je het zo op een rijtje zet. Ik snap je frustratie. Wens je veel succes en een snelle genezing.

  • Hè, wat naar! Heb je weleens medical tape gebruikt als ondersteuning tijdens het wandelen? Het is geen oplossing, maar wel een ondersteuning voor je knieschijf tijdens het wandelen. Goed dat je doorgestuurd wordt naar de orthopeed, je hebt nu al lang genoeg klachten!

  • Succes met het behalen van je doel! Zijn er ook nog behandelmethodes of desnoods operaties die de situatie van de pijn in de knie kunnen verhelpen?

  • Jeetje, wel stoer dat je zo’n doel stelt! Ik hoop dat het lukt en natuurlijk dat de pijn in je knie minder wordt. Ik heb zelf ook een gekke knie en soms heb ik er al last van als ik (zoals gisteren op de Vakantiebeurs) uren aan het struinen ben. Succes met de 1000 km!

  • Hè, wat balen dat je zo lekker op dreef was en toen toch door die ene middag weer terug bij af bent. Gek hoe plotseling dat soort dingen ineens kunnen komen weer. Ik kreeg vorige week van het ene op het andere moment (nou ja, na een flinke afdaling wat ik totaal niet gewend ben) zo’n last van mijn knie. Dan realiseer je jezelf weer hoe zo’n luxe het is om alles maar te kunnen doen! Hopelijk herstelt je knie weer en kan je toch de doelen halen die je jezelf gesteld hebt. Ik vind het knap om er zo weer tegenaan te gaan!!

  • Wat balen van je knieklachten zeg! Heel veel succes met de 1000 km en let wel een beetje op jezelf.

  • Hoi Wanda, wat vervelend om te lezen dat jouw passie, uitlaatklep wordt verstoord door zo’n knieblessure. Wat ik heb geleerd van een blessure dat rust roest. Het is sowieso goed om te blijven wandelen. Al is het maar voor een korte trip. Veel sterkte en succes met de 1000 km. Groeten Vera