Boswachterspad Ooijpolder wandelen bij Nijmegen

Na een bizar drukke week, vind ik het heerlijk om even mijn hoofd leeg te maken tijdens een mooie wandeling. Dit weekend vertrok ik, samen met wandelvriendin Astrid, in alle vroegte naar Nijmegen, om daar het Boswachterspad Ooijpolder te wandelen en de natuur te zien ontwaken. Het lekkere van vroeg op pad zijn, het is nog heerlijk stil. Zo ook op deze koude zondagmorgen.

Wandelen in een oase van rust

Het Boswachterspad Ooijpolder start in Nijmegen bij De Bastei. Terwijl de stad nog in diepe slaap is, zetten we de eerste wandelpassen van vandaag. De zon is nog onder de horizon, maar de lucht kleurt al mooi oranje.

Al snel wandelen we de Ooijpolder in. We spotten de eerste markering, maar daarna niets meer… Oh jee… Gelukkig had ik de wandeling thuis voorbereid en wist ik me te herinneren dat we het water aan de linkerhand moesten houden. Zo gezegd, zo gedaan… Langs smalle wildpaadjes genieten we van de opkomende zon, de enorme groepen ganzen die overvliegen en de rijp op het riet.

Boswachterspad Ooijpolder: Opvliegende ganzen langs de Waal

Opkomende zon Ooijpolder

Konikpaard op de dijk in de Ooijpolder

De Ooijpolder is een struingebied, dus je mag hier van de paden om de route nog avontuurlijker te maken. Daarom verbaast het ons niet dat we over smalle paadjes lopen. Toch hebben we al een tijdje geen markering meer gezien. Op het moment dat ons pad bij een sloot stopt, voelen we nattigheid… Ergens zijn we toch echt fout gegaan, maar waar?

Met gevaar voor een nat pak klauteren we over een omgevallen boom over de sloot heen. We houden het droog en aan de andere kant zetten we onze koers voort. Wanneer we verderop een dijk zien, klimmen we over een toegangshek en kiezen we even voor het gebaande pad. Dan zien we aan de andere kant van het water wel een goed pad lopen, maar hoe hadden we daar moeten komen? Het blijft een raadsel…

Met een glimlach op ons gezicht vanwege dit onverwachte avontuur dat stiekem best leuk was, wandelen we verder en niet veel later zijn we weer op de route. Al pratend zit het tempo er lekker in en ik kan net voorkomen dat we de verkeerde kant op gaan. We passeren een wildrooster en komen in natuurgebied de Groenlanden. Niet veel verder staat een uitkijktoren in de vorm van een groot Ooievaarsnest. Helaas zijn er vandaag geen Ooievaars te zien, die zijn waarschijnlijk naar warmere landen getrokken. Het uitzicht is er wel echt de moeite waard.

riet met zon op de achtergrond

Uitkijktoren Ooievaarsnest

Boswachterspad Ooijpolder Bisonbaai

We wandelen verder, op naar de Bisonbaai. Het koude weer, de strakblauwe lucht en het vlakke water maken dat we allebei even stil zijn. Al zittend op een boomstronk genieten we van al dit moois. Want wat is Nederland toch mooi!

Toch wat koud geworden van het stilzitten, zetten we er even stevig de pas in. Een Gallowaystier kijkt even om terwijl de Konikpaarden even verderop rustig verder grazen. Intussen zien we ook de eerste wandelaars rond de Bisonbaai lopen.

Bij hotel restaurant Oortjeshekken warmen we op bij een lekkere kop koffie en een plak van hun befaamde arretjescake.

groot vee bij de Bisonbaai

Restaurant Oortjeshekken

Zicht op het kerkje van Ooij

Vol energie kunnen we er weer tegenaan. Nog 5 kilometer te gaan! Over geasfalteerde dijken lopen we via het dorpje Ooij en met zicht op de Waal terug naar Nijmegen. Terug bij het beginpunt zijn er inmiddels al heel wat wandelaars op de been. Voor ons zit het er weer op. Helemaal rozig stappen we in de auto naar huis.

Praktische informatie Boswachterspad Ooijpolder

Route: Boswachterspad Ooijpolder (gemarkeerd met bruine bordjes)

Let op! De markering is pas aangebracht na de wandelbrug Ooypoort

Afstand: 12 kilometer
Startpunt: De Bastei, Waalkade 83, 6511 XR Nijmegen
Parkeren: Parkeergarage Kelfkensbos
Openbaar vervoer: Station Nijmegen
Honden: Aangelijnd toegestaan
Horeca: Hotel Restaurant Oortjeshekken

Weekendje onthaasten in Nijmegen

De omgeving van Nijmegen heeft nog zoveel meer prachtige wandelingen. Wat dacht je van de N70 Natuurwandeling die ik vorig voorjaar en najaar maakte? Maar je kunt er natuurlijk ook genieten van heerlijke wijnen in het Nederlandse Wijnbouwcentrum en daar een prachtige wandeling maken. Hier vind je meer ideeën voor een ontspannen dagje of weekend Nijmegen.

Bewaar deze wandeling op Pinterest:

Dit blog is tot stand gekomen in samenwerking met Visit Arnhem Nijmegen. Zoals je van mij gewend bent, deel ik altijd eerlijk mijn eigen mening en ervaring.

Sinds 1 januari 2023 wordt dit blog niet meer actief onderhouden. Alle artikelen blijven online staan, maar worden niet meer bijgewerkt. Het kan zijn dat informatie verouderd is en linkjes niet meer werken.