Camino dag 11 en 12: van Belorado via Villafranca-Montes de Oca naar Atapuerca

Dag 11 op de Camino: Van Belorado naar Villafranca-Montes de Oca

Vandaag neem ik een rustdag, er staat maar 12 kilometer op het programma. Al om half zes beginnen de eerste wandelaars te rommelen. Ik draai me nog maar even om, ik heb immers alle tijd vandaag. Uiteindelijk stap ik om zeven uur uit bed en schuif aan bij het wat karige ontbijt. Dit is de 5 euro die ik ervoor betaald heb eigenlijk niet waard, maar ok. Ik heb koffie en ik krijg wat in mijn maag, daarna kan ik op pad!

Door de stille straten van Belorado vervolg ik mijn camino. Het pad loopt vandaag niet vlak langs de autoweg en dat is een verademing! Aangekomen bij het eerste dorp op de route ga ik op zoek naar koffie, maar helaas is de bar nog niet open. Er zit niets anders op dan door te lopen naar het volgende dorp. Over een prima begaanbaar pad vind ik mijn weg naar Villambista, waar de bar wel open is.

De koffie is niet lekker, maar het chocoladebroodje maakt veel goed. Ik ben inmiddels al over de helft voor vandaag, maar toch ga ik snel verder. De route is vandaag niet heel moeilijk, het is vooral rechtdoor lopen…

Anderhalf uur later wandel ik Villafrance-Montes de Oca binnen. Het café langs de drukke weg laat ik even links liggen en ik wandel naar boven naar het hotel waar ik vannacht overnacht. Na de onrustige nachten in de auberges ben ik toe aan een rustige nacht en wat privacy. Het hotel is nog gesloten en dus zoek ik een bankje in het zonnetje om te voorbij trekkende pelgrims te begroeten. Er trekken een aantal mensen voorbij waar ik mee in auberges heb geslapen of samen mee gelopen heb. We nemen afscheid met een dikke knuffel, ik ga ze waarschijnlijk niet meer zien.

Zodra het hotel open is stap ik binnen. Het is alsof ik terug in de tijd stap, het hotel heeft een chique barok uitstraling en ik voel me wederom weer wat ongepast met mijn modderschoenen en grote rugzak. Gelukkig zijn ze hier helemaal ingesteld op pelgrims, ze hebben naast het hotel namelijk een auberge.

De kamer is fantastisch! Een eigen badkamer voelt als een enorme luxe en ik douche extra lang (lees 8 minuten i.p.v. 4). Nadat ik weer een wasje heb gedaan pak ik een stoel en tuur ik uit het raam langs de kerk over de bergen. Er blijven maar pelgrims de berg op klimmen, lopend of met de fiets.

De eerste pelgrims slaan af richting de auberge. Wanneer ik later op het terras geniet van een wijntje raak ik al snel met een aantal in gesprek. Contacten zijn op de camino makkelijk gelegd. Al snel wordt de groep groter. Het wordt een gezellige avond met wijn, lekker eten en mooie gesprekken. Gedurende de avond worden uiteraard de plannen voor morgen besproken. Een deel van de groep besluit in een keer de 40 kilometer naar Burgos te wandelen. Mij niet gezien, ik heb een kleine 19 kilometer op de planning staan en mijn bed vast gereserveerd in een Casa Rural.

Dag 12 op de Camino: Van Villafranca-Montes de Oca naar

De groep die de 40 kilometer wil wandelen naar Burgos start om 7 uur. Ik loop even met ze op, maar het tempo ligt zo hoog dat ik al snel afhaak. Bergopwaarts ben ik nog steeds een slak, op vlakke stukken haal ik vaak iedereen weer in.

Vandaag steek ik de Oca pas over. Vroeger was dit een gevaarlijke oversteek met struikrovers en bandieten. Nu is het een mooi breed pad klimmend door de bossen. Tijdens mijn klim kom ik Lesly tegen, de Australische dame die ik op mijn eerste dag alleen trof. Het weerzien is hartelijk en samen lopen we naar de top. Daar zit haar wandelmaatje te wachten, een Amerikaanse die in haar jeugd in Nederland gewoond heeft (sorry, ik ben heel slecht in namen en weet echt niet meer hoe deze lieve schat heet). Ze vind het heerlijk om Nederlands te praten en zo kletsen we afwisselend in het Nederlands en Engels. Naar mate de camino vordert, gaan de gesprekken ook al snel de diepte in. Na twee weken is het niet meer belangrijk waar je gestart bent of hoe lang je al loopt. De vraag is waarom je de camino wandelt en wat het je nu al gebracht heeft. Het levert mooie gesprekken op.

Bij de “Oasis” midden in de bossen rusten we even uit. De Oasis is weer zo’n bijzondere plek op de route waar iemand vrijwillig een mooie rustplaats heeft ingericht en vermoeide pelgrims van drinken en eten voorziet. Het slechte weer heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat deze plek nu niet bemand is. Evengoed genieten we van de handgemaakte bankjes en de prachtige totempalen en houtsnijwerken die hier staan.

Omdat mijn tempo wat hoger lig, stap ik vast door. Op naar San Juan de Ortega, daar wacht ik de dames weer op met een lekkere kop koffie. Intussen komt een Australisch echtpaar dat ik gisteren ontmoet heb ook aanfietsen. Zij doen de camino deels lopend en deels op de fiets. Het lopen bevalt ze beter, omdat je dan veel meer ziet.

Ondanks het heerlijke zonnetje (ik ben vanochtend gestart in de regen) moet ik toch echt verder. Het pad klimt weer en wanneer ik de top bereik word ik verrast door het fantastische uitzicht. Wat is het hier mooi! Het pad daalt af naar Ages, waar een super leuk barretje zit. Ik plof neer op het terras bij Jozef, Tony en Catharine. Met een goed glas wijn en heerlijke tapas concluderen we dat het leven mooi is.

Het laatste stuk wandel ik met Jozef. Later blijkt dit geen handige zet, hij is duidelijk uit op een avontuurtje met zijn opmerking “what happens on the camino stays on the camino”. Voor mij toch echt niet, vriend, en dat maak ik hem later op de avond maar even duidelijk als hij mij naar mijn Casa Rural wil brengen…

In Atapuerca heb ik dus een kamer in een Casa Rural geboekt met een prachtig uitzicht over het dorpje. Terwijl ik aan de picknicktafel geniet van het uitzicht komt de schaapskudde langs, geweldig! Het was wederom een mooie dag, die ik met een leuke groep afsluit met de beste maaltijd in deze twee weken bij een mooi restaurant gerund door een Spaans echtpaar. Genieten!

Lees ook: De laatste dag van mijn Camino

Sinds 1 januari 2023 wordt dit blog niet meer actief onderhouden. Alle artikelen blijven online staan, maar worden niet meer bijgewerkt. Het kan zijn dat informatie verouderd is en linkjes niet meer werken.