Camino dag 5 en 6: van Puenta la Reina via Estella naar Torres del Rio

Dag 5: Puenta la Reina – Estella

Vandaag zijn we een half uur eerder vertrokken uit Puenta la Reina. Vanuit het hotel door het schattige plaatsje, dat we via de historische brug verlaten. Vandaag staat er een route op de planning die vooral langs de snelweg loopt, dacht ik…

Wanneer we Puenta la Reina verlaten, wandelen we al snel over een mooi veldpad door korenvelden en wijngaarden in. De omgeving is na Pamplona echt anders, veel minder bossen en meer velden en vergezichten en de snelweg stoort eigenlijk nauwelijks.

Langs de veldweg is het een zee van bloemen en een feest van geuren. De brem zorgt voor vrolijkheid als de zon even weg is. Wanneer ik klaprozen zie fantaseer ik dat ze voor me applaudisseren. De geuren van de vele wilde kruiden dringen mijn neus binnen. Wat een feestje is het om hier te lopen!

Helaas laat de zon zich weinig zien en doet mijn poncho goed dienst. Op de route is een bijzondere plek ingericht waar je even kunt rusten, met een kop koffie, een stuk fruit of iets anders lekkers. Er is zelfs een kleine bibliotheek! Een bijzondere plek zo midden op de route. Door wat ongemakken loop ik niet zo lekker en dan zijn dit soort plekken even een oppepper.

Met de lunch besluit ik even te gaan liggen. Het slaapje doet mij goed. Er volgt nog een heel stuk naar Estella en wanneer we in het dorpje aankomen, blijkt het nog anderhalve kilometer wandelen naar het hotel. Daar plof ik eerst even neer op het terras. We hebben vandaag 24 kilometer gewandeld, waarbij we 432 meter gestegen en 490 meter gedaald zijn. Vanavond slapen we in een oude meelfabriek, waar je de oude functie van dit gebouw mooi in terug ziet.

Dag 6: Estella – Torres del Rio

Vandaag staat er een lange wandeling op het programma. 30 kilometer! Er is een Spanjaard zo lief om ons terug op de route te zetten (het hotel ligt zo’n 2 km van de route). We starten vroeg vandaag. Om kwart over zeven lopen we door de stille straten van Estella. Langzaam klimmen we de stad uit. Bij Bodegas Irache komt de wijn uit de muur! Ook al is het nog geen acht uur ’s ochtends, een slokje wijn uit de Fuente de Vino laten we niet aan ons voorbij gaan 😉

Het pad klimt verder, langs en soms door de bosrand. De uitzichten zijn magisch met de laaghangende wolken in het dal. De route klimt verder over nette paden naar Monjardin. Daar is het tijd voor een rust. De koffie bij het plaatselijke winkeltje is geen aanrader. De broodjes zijn duur, maar heerlijk.

Vanaf hier is het met name afdalen. De snelweg stoort op dit stuk wel een beetje. Gelukkig buigt deze na een aantal kilometer af. Het dal waar we dan door lopen is bijzonder. Geen grote wegen, alleen het steenslagpad waar wij over lopen. De zon is inmiddels gaan schijnen en al snel naderen we Los Arcos.

Los Arcos is weer een verstilt plaatsje, tot je op het plein bij de Iglesia de Santa Maria komt. Hier strijken we neer op het terras voor een heerlijke salade. Daarna bezoeken we de bijzondere kerk voor een stempel in ons pelgrimspaspoort.

Een lage rechte weg voert ons van Los Arcos naar Sansol door de velden. Het onweer achter de bergen voor ons ziet er dreigend uit. Er zit niets anders op dan doorstappen naar Sansol, dat hoog op een heuvel ligt.

Na Sansol is het nog even afdalen naar Torres del Rio. We slapen in een hostel met zwembad. Wanneer we op het terras neerstrijken begint het zachtjes te regenen. We duiken met een groep onder het zonnescherm, maar al snel gaat het steeds harder regenen. De hostel eigenaar heeft de grootste lol om de gekke Nederlanders die stug blijven zitten met hun drankje… Uiteindelijk houden we het toch maar voor gezien, het zonnescherm is niet bestendig tegen alle regen. Tijd voor het avondritueel.

Lees hier de avonturen van dag 7 & 8 op de Camino.

Sinds 1 januari 2023 wordt dit blog niet meer actief onderhouden. Alle artikelen blijven online staan, maar worden niet meer bijgewerkt. Het kan zijn dat informatie verouderd is en linkjes niet meer werken.