Dag 2 op de Camino, wandelen van Ronchesvalles naar Zubiri

Vandaag worden we officieel uitgezwaaid in Ronchesvalles. Samen met zo’n 80 Spanjaarden met diabetes gaan we op pad. Er staat 22 kilometer, 392 meter stijgen en 787 afdalen op het programma. De route duikt al snel de bossen in. We hebben afgesproken na een half uur te stoppen om even de bloedglucose te meten en de strategie van vandaag daarop af te stemmen. In Auritz/Burguete hopen we dit te kunnen combineren met koffie, maar helaas is het café nog niet open.

Camino Frances wandelen

Na een korte stop vervolgen we onze weg. Behalve de Spanjaarden herken ik ook al een aantal andere pelgrims die ik gisteren gegroet hebt. Met een vriendelijk Buen Camino groeten we elkaar. Het pad loopt afwisselend door bossen en weilanden. Ik verbaas me erover hoe groen het hier is.

In Aurizberri/Espinal is het café wel open. De koffie is voortreffelijk! Helaas begint het zachtjes te regenen. Tijd om mijn nieuwe poncho met speciaal stuk voor mijn rugzak uit te testen. Met wat hulp van mijn mede-pelgrims trek ik het blauwe gevaarte aan, voorlopig blijf ik droog!

De route loopt steeds afwisselend door bossen en over landwegen door de weilanden. Een vrij nieuw ogend betonpad ziet er gevaarlijk glad uit bij de afdalingen, maar loopt prima zodra het wat vlakker is. Het is genieten van de geweldige natuur, de vele bloemen en heerlijke geuren.

Wanneer het tijd is voor de lunch blijkt het café in Linzouan ook dicht te zijn. Dan maar pauzeren op het bankje voor de kroeg. Intussen juichen we alle pelgrims toe die langslopen. Zodra de voetjes weer goed voelen en stappen we door, al stijgend en dalend naar Alto de Erro. Langs het pad een zee van paarse en gele bloemen gecombineerd met de geur van wilde Rozemarijn, wat is het een feestje om hier te lopen.

Na Alto de Erro volgt een pittige afdaling over een pad van leisteen. Ruim een uur geconcentreerd je voeten neerzetten vraagt veel energie. Ik ben dan ook blij wanneer we Zubiri binnenlopen over de prachtige brug, om daarna neer te ploffen op het eerste terras dat we zien.

Ik bestel een Salade Camino, die me heerlijk smaakt. Met een gevulde maag lopen we naar het iets verderop gelegen Hosteria de Zubiri. In dit knusse hotel checken we in. Het avondritueel bestaat uit tas uitpakken, douchen, wasje doen en schrijven. We sluiten de dag af met een geweldig Pelgrimsmenu in Restaurante Gau Txori.

Morgen wandelen we in zo’n 20 kilometer naar Pamplona.

Lees hier de avonturen van dag 3 en 4 op de Camino.

Sinds 1 januari 2023 wordt dit blog niet meer actief onderhouden. Alle artikelen blijven online staan, maar worden niet meer bijgewerkt. Het kan zijn dat informatie verouderd is en linkjes niet meer werken.