Omtrek van Amersfoort: Wandelen over de grens

Afstand 33 km
Startpunt Leerhotel Het Kooster Amersfoort
Eindpunt The Old Pepper Mill Hoevelaken

Wandelen langs de grens van Amersfoort, het kan 1x in de 3 jaar. Dit jaar werd voor de 3e keer de Omtrek van Amersfoort georganiseerd en ik wandelde mee! De Omtrek van Amersfoort is ontstaan door een blik op de plattegrond. “Wat een rare vorm! Hoe zou het zijn om langs de grens te lopen?” En zo ontstond het idee en werd in 2009, tijdens het 750 jarig bestaan van de stad de 1e Omtrek van Amersfoort georganiseerd. Het zou eenmalig zijn, maar door de enthousiaste en positieve reacties kwam het bestuur op andere gedachten.

Routes

De Omtrek van Amersfoort is opgedeeld in 6 etappes van ca. 11 kilometer. Je kunt zelf bepalen hoeveel kilometer je wilt lopen en op welke etappe je start. Vanuit het startbureau rijden er regelmatig bussen naar de tussen punten om mensen weg te brengen of op te halen. Prima geregeld! De routes lopen veel over paden waar je anders niet mag komen. Dit maakt deze wandeling extra speciaal.

Ik besloot voor de 33 kilometer te gaan en gewoon te starten bij de startlocatie, Leerhotel Het Klooster.

Omtrek van Amersfoort, route 1: Bos & Hei

Om 10:00 uur had ik afgesproken met Berend, we volgen elkaar al een tijdje op Twitter en wisselen regelmatig wandelervaringen uit. Als we de startkaarten en routebeschrijving hebben ontvangen, gaan we op pad. We lopen langs het Hotel richting Zon & Schild. Berend werkt hier en kan mij alles vertellen over de gebouwen op dit terrein. Zon & Schild is in 1930 opgericht als het eerste psychiatrisch ziekenhuis van de zuil van de Nederlands Hervormde Kerk.

Omtrek van Amersfoort kerk

Kerk op Zon & Schild

We wandelen dan ook langs de kerk op het ca. 75 ha grote terrein. Berend weet mij te vertellen dat er in de kerk inmiddels ook een gebedsruimte is ingericht voor moslims.

De omgeving is er prachtig en nodigt uit om verder te verkennen. Daar is vandaag alleen geen tijd voor, maar het terrein is vrij toegankelijk en er zijn 3 bewegwijzerde wandelroutes aanwezig.

Na Zon & Schild wandelen we een stuk door het bos en dan over een lange asfaltweg. Nadat we de snelweg zijn overgestoken lopen we militair terrein op. Iets verderop komen we bij de eerst Koek en Zopie. We hebben er nu 6,5 kilometer opzitten en besluiten direct door te lopen naar het eindpunt van route 1.

Omtrek van Amersfoort Koek & Zopie

Koek & Zopie op de route

Omtrek van Amersfoort - heide

De heide staat prachtig in bloei

Omtrek van Amersfoort - tankweg

Wandelen over een tankbaan, best bijzonder

We wandelen het Militair Oefenterrein Leusderheide op. De heide staat prachtig in bloei en met het zonnetje erbij is het heerlijk wandelen. Al snel wandelen we over brede zandwegen, waar doorgaans tanks rijden. Nu zijn er geen tanks te zien en is het er heerlijk rustig. Wel merk ik dat het wandelen in het zand pittig is. Mooie training voor de Wandelmarathon Zeeland die ik in oktober ga lopen.

We steken de A28 weer over en komen na 10,6 km aan bij  het eindpunt van de 1e route. Hier krijgen we een flesje water. Dat komt goed uit, want door het brandende zonnetje gaat mijn watervoorraad snel. We zoeken een fijn plekje in de schaduw om even te rusten. Intussen zien we de busjes met verse wandelaars aankomen. Leuk om te zien dat het systeem ook echt goed werkt met de verschillende instap mogelijkheden.

Omtrek van Amersfoort, route 2: Bos & Landgoederen

We vervolgen de route richting Nationaal Monument Kamp Amersfoort. Kamp Amersfoort was een gewelddadig doorgangs- en strafkamp van de Duitse bezetter. 37.000 mensen hebben hier voor korte of langere tijd gevangen gezeten. Ik heb nooit geweten dat hier ook een kamp is geweest in de 2e Wereld Oorlog. De verhalen op de informatieborden maken diepe indruk op me.

Net buiten Kamp Amersfoort komen we langs het monument “De Ladder” met zijn mooie diepere betekenis.

Omtrek van Amersfoort - Kamp Amersfoort

Monument Kamp Amersfoort

Omtrek van Amersfoort - ladder

De Ladder

We steken de A28 weer over en duiken wederom de bossen in. We komen uit bij de Arnhemse weg. Niet veel verder staat er een ijskar met ambachtelijk boeren-ijs. Die verleiding kunnen we niet weerstaan en we lassen een korte rust in.

Die verfrissende versnapering ging er prima in en geeft ons weer energie om door te stappen. Over de Ponlijn, een goederenspoor tussen Amersfoort en Leusden. We duiken wederom het bos in en wandelen langs de Heiligenbergerbeek verder.

Er volgt een druk stuk langs de Heiligenbergerweg en de A28 om vervolgens voor het Valleikanaal weer heerlijk rustig over een graspad te wandelen. Een bekend stuk voor mij, want hier wandelde ik ook met het Marskramerpad. Bij landgoed Stoutenburg zit de 2e route er alweer op.

Omtrek van Amersfoort - spoor

Ponlijn, uitkijken voor treinen

Omtrek van Amersfoort - bos

Prachtig pad langs de Heiligenbergerbeek

Omtrek van Amersfoort - Stoutenburg

Landgoed Stoutenburg

Het Utrechts Landschap heeft in 1999 de restanten van landgoed Stoutenburg gekocht en werkt aan het herstel van het landgoed, waar ooit een machtige burcht stond.

Inmiddels hebben we er 22,1 kilometer opzitten en is het tijd voor koffie en een broodje. De nieuwsgierige kip die op het landgoed rondscharrelt ziet mijn broodje ook wel zitten en pikt het zonder pardon uit mijn hand. Hij zal wel honger hebben 😉

Omtrek van Amersfoort, route 3: Landgoederen & Gelderse Vallei

Na een lange rust, is het tijd om aan onze laatste route te beginnen. We volgen een smal paadje langs de weg, om niet veel later een mooi pad langs de Barneveldse Beek in te slaan. Het is prachtig wandelen langs de beek en landerijen. Als we een ‘eigen weg’ inlopen, komen 2 fietsers ons tegemoet. ‘Je kan daar niet verder, het is privé terrein’. We leggen ze uit dat wij vandaag wel door mogen omdat we meelopen met de Omtrek van Amersfoort. Enigszins  jaloers wensen ze ons een fijne wandeling en stappen weer op.

Bij de boerderij aangekomen hebben we kort een gesprek met de boerin, ze hebben redelijk wat aanloop gehad, maar het was nu alweer even rustig. Dat gevoel hadden wij ook. Na Landgoed Stoutenburg hebben we geen andere wandelaars meer gezien.

Omtrek van Amersfoort - beek

De Barneveldse Beek

Omtrek van Amersfoort - koeien

Koeien op het boerenerf

Omtrek van Amersfoort - veld

De route loopt soms dwars door de weilanden

Ook de boer spreekt ons even aan als we stiekem een blik werpen in zijn stal. De koeien in de stal staan droog omdat ze binnenkort gaan kalveren. De melkkoeien staan lekker in de wei. Na de boerderij lopen we zo het veld in. Even springen over een aantal greppels en duiken onder de afzetting. Wat een avontuur!

Bij de Juliusput is er weer een Koek & Zopie, waar ze ons verwennen met een koud glaasje fris en een ijsje. Dat gaat er prima in met dit warme weer! De Juliusput is gebruikt als zandwinning voor de aanleg van de A1. Nu is het een beschermd natuurgebied.

Nog 6 kilometer te gaan. Al snel worden we getrakteerd op een pad dwars door het maisveld en daarna door de weilanden. Even verderop staat een grote stier, die steeds dichterbij komt. Zit er nog een afscheiding tussen? Voorzichtig lopen we verder. Ja, er zit nog een afscheiding tussen, maar het pad loopt onder de afscheiding door. Wat doen we? Lopen we om? Of wagen we het erop dat de stier er alleen heel stoer en dreigend uitziet, maar eigenlijk heel lief is?

De stier kiest er gelukkig voor om terug naar de kudde te lopen en wij wandelen, in een iets verhoogd tempo snel door de wei.

Omtrek van Amersfoort - Maispad

Het Maispad, hoe bijzonder!

Omtrek van Amersfoort - koeien in wei

De koeien bij Landgoed Hoevelaken zoeken de schaduw op

We komen weer in bewoond gebied, voor ons ligt Hoevelaken. Langs de rand vinden we onze weg naar Landgoed Hoevelaken. Een mooie toegift van deze tocht. Bij de Old Pepper Mill hebben we er 33,3 kilometer opzitten. We worden binnengehaald met een glaasje sap en een plakje cake. Het laatste knipje wordt in de startkaart gezet en dan rijdt de bus al het terrein op.

Snel in de bus en terug naar Leerhotel Het Klooster. Daar mogen we een bijzondere herinnering ophalen. Dit keer geen medaille, maar een reageerbuisje met van iedere route die we gewandeld hebben een beetje zand. Onwijs leuk bedacht, deze krijgt een mooi plekje in de kast.

Herinnering Omtrek van Amersfoort

Geweldig aandenken aan een mooie tocht

Alle vrijwilligers van de Omtrek van Amersfoort, enorm bedankt! Top organisatie, mooie routes en een hoop gezelligheid. Over 3 jaar hoop ik weer mee te kunnen doen, maar dan route 4, 5 & 6.

Berend bedankt voor de gezelligheid en je mooie verhalen over de omgeving!

Heb jij ook de Omtrek van Amersfoort gelopen? Welke route vond jij het mooist?

Sinds 1 januari 2023 wordt dit blog niet meer actief onderhouden. Alle artikelen blijven online staan, maar worden niet meer bijgewerkt. Het kan zijn dat informatie verouderd is en linkjes niet meer werken.