S:t Olavsleden dag 9: Gällö – Pilgrimstad

Vandaag was misschien wel de mooiste etappe tot nu toe. 20 kilometer lang genieten van mooie paden en de prachtige natuur.

Het begon allemaal vanochtend vroeg met een wandeling van de camping naar het dorp. Het was nog best fris, dus we hadden een jas aangetrokken. Eenmaal op gang bleek dat niet helemaal nodig, dus rugtas weer af om de jassen op te bergen.

Op dat moment komen er twee andere pelgrims aangewandeld in een moordend tempo. We worden super enthousiast begroet, het blijken een Spanjaard en Argentijnse die in Madrid woont te zijn die nog maar 4 dagen onderweg zijn. Per dag lopen ze zo’n 40 kilometer! Pfff, ik moet er niet aan denken om hier zulke lange afstanden af te leggen. We wisselen wat ervaringen uit en gaan daarna weer op pad. Zij moeten nog boodschappen doen en gaan wachten tot de supermarkt open gaat.

Na Gällö duiken we het bos in, over een schilderachtig pad met later een mooi uitzicht vervolgen we onze weg. Het zonnetje is inmiddels doorgebroken en de bospaden wandelen heerlijk!

Voor we er erge in hebben wandelen we Revsund al binnen. Daar kunnen we bij de kerk weer een stempel zetten in ons Pelgrimspaspoort. Met al acht kilometer op de teller ploffen we neer naast de kerk om te rusten in de zon.

Dan komen onze snelle vrienden uit Spanje weer aan. Ze verbazen zich over onze grote rugzakken en de standaard Camino informatie wordt uitgewisseld (waar ben je gestart, tot waar loop je, hoeveel kilo draag je bij, waar slaap je vanavond e.d.).

Zij besluiten door te wandelen, wij genieten nog even van de zon, we doen het vandaag rustigaan.

De route tussen Revsund en Pilgrimstad is wonderschoon, maar voor een deel ook loodzwaar. Het begint met een makkelijke gravelweg, maar daarna volgt een heel ongelijk bospad met veel stenen, omgevallen bomen en heftige klimmetjes en afdalingen.

Halverwege besluiten we dat er nog maar een pauze moet worden ingelast. Terwijl we rustig zitten, komt de Italiaan Luigi aangewandeld. Ook hij heeft het zwaar met dit pad, maar loopt nog een stuk door.

Ondanks dat het stuk bos erg mooi was, waren we ook blij dat we het achter de rug hadden. Op een grasveld in de schaduw ploffen we neer. We schieten niet echt op zo, maar dat is prima. Nog 4 kilometer te gaan.

Die laatste 4 kilometer gaan eigenlijk heel voorspoedig en voor we het weten zien we Luigi staan, die op ons wacht om het laatste stukje samen te lopen naar ons logeeradres van vandaag. Dit keer geen cabin of hostel, maar een bed bij mensen thuis. Zo bijzonder dat de lokale bevolking de deur openzet voor pelgrims!

We worden hartelijk ontvangen door Annelie. Ze wijst ons onze kamer en zorgt voor koffie, frisdrank en chips. Om half 7 schuiven we aan bij de familie voor een heerlijke avondmaaltijd bestaande uit een enorm stuk zalm, gekookte aardappels en salade. Wat een gastvrijheid!

We babbelen over werk, de Olavsleden, het leven in Zweden en nog veel meer. Super leuk om zo een kijkje te krijgen in het dagelijks leven van een Zweeds gezin.

Morgen wandel ik weer verder, zo’n 24 kilometer naar Brunflo.