De (on)bekende plekjes van Antwerpen te voet ontdekken

Wandeling Stadswandeling Historisch Centrum, 100% Antwerpen (rondwandeling)
Afstand ca. 5 km
Startpunt Grote Pieter Potstraat 38, Antwerpen

Een concert van Madonna bracht mij weer eens in het gezellige Antwerpen. Vroeger, toen ik nog in Zeeland woonde, kwam ik hier regelmatiger. Om naar de film te gaan (in Zeeland was er toen geen fatsoenlijke bioscoop) of lekker te gaan shoppen. Sinds de verhuizing zo’n 2 jaar geleden, ben ik niet meer in Antwerpen geweest. Toen een vriend van mij vroeg of ik zin had in een weekendje Antwerpen met concert van Madonna, zei ik natuurlijk ja. Maar op 1 voorwaarde, dat we ook een stadswandeling zouden maken.

En zo geschiedde. Na een matig concert van Madonna waren we op zondag al vroeg op. Met de 100% Antwerpengids in de hand gingen we op pad. Deze reisgidsen zijn ideaal voor wandelaars. De leukste restaurantjes, barretjes en bezienswaardigheden zijn per wijk samengevoegd in een route. Super handig! Eerder wandelde ik al 3 prachtige wandelingen van 100% in Stockholm.

Wandelen door het historische centrum van Antwerpen

Het was nog erg rustig op de straten in het centrum. Deze stadswandeling door Antwerpen start vlakbij bij de Schelde, een prima plek om de auto te parkeren. De hallen met opslag en ‘Het Steen’ zijn kenmerkend voor de Schelde. Het Steen was een van de eerste gebouwen in Antwerpen die volledig werd opgetrokken uit steen. Vroeger was het een gevangenis, nu een cultureel centrum waar je gezellig een kopje koffie kunt drinken. Het steen is helaas nog dicht, dus wij moeten elders op zoek naar koffie.

Stadswandeling Antwerpen Het Steen 2

Het Steen

Stadswandeling Antwerpen Steeg

Je vindt veel smalle steegjes in Antwerpen

Al wandelend ontdek je nieuwe plekjes

Vanaf de Schelde lopen we het centrum in. Door de stille straatjes wandelen we al kletsend  langs Museum Vleeshuis en het Letterenhuis door de studentenwijk naar het Begijnhof. Zoals ik vertelde ben ik vroeger veel in Antwerpen geweest, maar het Begijnhof had ik nog nooit bezocht. Na het binnenstappen door de poort, valt een enorme rust en stilte over ons heen. De kleine huisjes, smalle straatjes en mooie binnentuin hebben iets magisch. We dempen onze stemmen en kijken vol verwondering rond. Bij de kerk horen we gezang, dit maakt het plaatje helemaal compleet. Deze plek maakt indruk op ons, hier ga ik zeker nog eens terugkomen.

Stadswandeling Antwerpen Begijnhof 4

Begijnhof

Stadswandeling Antwerpen Begijnhof 8

De stilte op het Begijnhof niet verbreken

De volgende stop is het Hendrick Conscienceplein met de schitterende Sint-Carolus Borromeuskerk. Deze kerk moet het bezoeken waard zijn, vanwege de adembenemende plafondschilderingen maar op zondag is dit niet mogelijk. Wij nemen genoegen met de prachtige barokgevel. Tegenover de kerk staat de oudste bibliotheek van Antwerpen; Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience. In deze bibliotheek vind je een van de mooiste bibliotheekruimtes van België. Deze is alleen met een rondleiding of tijdens tentoonstellingen te bezoeken.

Stadswandeling Antwerpen Bibliotheek

Hendrik Conscience

Stadswandeling Antwerpen Sint-Carolus Borromeuskerk

Prachtge Barokke Sint-Carolus Borromeuskerk

Wandelen langs de Antwerpse horeca en winkeltjes

Inmiddels zijn we echt wel toe aan koffie en laten we ons verwennen bij The Chocolate Box met een goede kop koffie en heerlijke zoete lekkernijen. Vol energie wandelen we langs winkeltjes, barretjes en restaurantjes. Uiteraard ontbreken de Onze-Lieve-Vrouwenkathedraal en de Grote Markt niet in deze wandeling. Op de Grote Markt wordt hard gewerkt aan de opbouw van de kerstmarkt met een spannend kunstwerk van balken. Ik ben benieuwd wat dat gaat worden.

Stadswandeling Antwerpen Stadhuis

Stadhuis op de Grote Markt

Stadswandeling Antwerpen Grote Markt

De dappere Brabo op de fontein op de Grote Markt, werpt de hand van de reus Druon Antigoon in de Schelde. Zo kwam Antwerpen aan zijn naam.

Op straat komt steeds meer volk, de winkels gaan open en er heerst een gezellige bedrijvigheid. Wij zoeken nog even de rust op van de meest bijzondere en misschien wel on-ontdekte plek van Antwerpen: De Vlaeykensgang. Marijke van Wanderersblues tipte mij om hier zeker even doorheen te wandelen. Het was even zoeken waar hij precies zat. Eenmaal gevonden liepen we voorzichtig door de poort naar binnen, zitten we echt goed? Ja, we zaten goed. De Vlaeykensgang is een pareltje in het drukke historische centrum van Antwerpen.

Stadswandeling Antwerpen Vlaeykensgang

Terrasje aan de Vlaeykensgang

Stadswandeling Antwerpen Vlaeykensgang 2

Het scheelde niet veel, of dit mooie plekje in Antwerpen was met de grond gelijk gemaakt. Gelukkig stak een antiquair daar een stokje voor.

Voor we naar terug naar de auto wandelde, zijn we nog even gaan shoppen, want je kan natuurlijk niet met lege handen thuis komen! Er zijn genoeg leuke kleine winkeltjes in Antwerpen met bijzondere cadeautjes en zit er nou echt niets bij, dan is een doosje bonbons altijd goed 😉

Interesse in andere stadswandelingen. Lees dan ook deze blogposts:

Booking.com

Bewaar deze wandeling op Pinterest:

Sinds 1 januari 2023 wordt dit blog niet meer actief onderhouden. Alle artikelen blijven online staan, maar worden niet meer bijgewerkt. Het kan zijn dat informatie verouderd is en linkjes niet meer werken.