Avontuurlijk hiken in Catalonië – dag 1

Als ik vroeg in de ochtend wakker word, moet ik even goed kijken. Oh ja, ik ben in Catalonië! Op uitnodiging van het toeristenbureau in Catalonië, ga ik samen met 3 andere bloggers al wandelend Catalonië ontdekken.  Gisterenavond laat kwamen we aan en ben ik na een lichte maaltijd en heel veel informatie als een blok in slaap gevallen.

Als ik, met de slapers nog in mijn ogen, naar de keuken van het appartement loop, zie ik waarom we hier de eerste nacht doorbrengen. Ik word wakker met uitzicht op de Montserrat. Wat een uitzicht!

Montserrat - Catalonië

Montserrat

We krijgen een heerlijk ontbijt voorgeschoteld met streekproducten. We laten het ons prima smaken en spreken ondertussen de dag door. Na een rondleiding door de Casa Rural waar we deze nacht verbleven, stappen we in de auto.

Vandaag staat een wandeling door de Mont Rebei kloof op de planning. Een spectaculaire wandeling die ik niet snel zal vergeten.

Maar eerst moeten we een behoorlijk stuk rijden. Onderweg stoppen we op bijzondere plekken, waarvan El Merengue mij het meest is bijgebleven. Op dit strategische punt werd er tijdens de bloederige burgeroorlog van 1936 tot 1939 hevig gevochten. De loopgraven zijn hier gereconstrueerd en geven een beeld van het leven van de soldaten in die tijd. Op verschillende informatieborden is het verhaal over deze plek te lezen in verschillende talen. Het is een indrukwekkende plek, die je zeker even moet bezoeken als je in de buurt bent.

Loopgraven Catalonië dag 1

Loopgraven bij El Merengue

Uitzicht over meer Catalonië dag 1

Prachtig uitzicht onderweg

We rijden door en genieten van prachtige uitzichten en kleine weggetjes door de bergen. De mooiste treinreis van Spanje loopt door dit gebied. Maar er zijn ook heel veel wandelmogelijkheden in Pallars Jussà. Op zaterdag rijdt hier voor de toeristen zelfs een historische stoomtrein.

Het inmiddels goed warm en er ligt een prachtige route op ons te wachten. Om energie op te doen, besluiten we eerst te picknicken. We hebben een heerlijke pasta meegekregen van de eigenaar van Mas del Puig, die we ons prima laten smaken.

De wandeling door de Mont Rebei kloof, was erg spectaculair en echt een aanrader als je geen hoogtevrees hebt. Eenmaal terug bij de auto snakken we naar een douche.

Wandelen Mont rebei kloof catalonië 4

Wandelen door de Mont Rebei kloof

Die nacht slapen we in Hotel Terradets in het hart van de Montsec. Een leuk familiehotel aan de rand van een meer. Ze richten zich op families en actieve buitensporters en kijken dus niet op of om van vieze schoenen. Mijn kamer is groot en netjes en heeft een prachtig uitzicht over het zwembad en het meer, met de bergen op de achtergrond.

We hebben even een uurtje om bij te komen en ons op te frissen voor we aan het diner worden verwacht. Dit hotel heeft een zeer goede Catalaanse keuken met de heerlijkste wijnen. Als ik naar het restaurant loop, kom ik eerst door een soort recreatieruimte, dan door de bar met speelruimte voor de kinderen om via het buffetrestaurant in het gastronomische restaurant uit te komen.

Daar worden we vriendelijk ontvangen en krijgen we een wijn ingeschonken van het wijnhuis aan de overkant van het meer. We worden in de watten gelegd met de heerlijkste gerechtjes en een prachtig uitzicht over het meer.

Uitzicht vanuit hotel Terradets Catalonië dag 1

Uitzicht vanuit hotel Terradets

Wijn bij Hotel Terradets Catalonië dag 1

Dineren met uitzicht

Na het diner is het tijd om weer in de auto te stappen. We gaan sterren kijken. De Pallars Jussà is de donkerste regio in Catalonië en is een zogenoemde Starlight destination. Om de donkere nachten echt donker te houden wordt kunstlicht zoveel mogelijk vermeden en mag je bijvoorbeeld niet met groot licht rijden in deze regio.

Dit alles om een zo’n goed mogelijk zicht te hebben op de adembenemende sterrenhemel. Wij doen dat vanuit een luie stoel bij Parc Astronòmic Montsec. Op de berg hebben ze een multimedia digitaal planetarium gebouwd , met een observatieplatform. We krijgen eerst een instructie over de verschillende sterren en sterrenbeelden en een animatie te zien. Daarna schuift de koepel open en kijk je tegen de echte sterrenhemel aan. Enorm indrukwekkend hoeveel sterren er dan te zien zijn!

Op de terugweg zit ik te knikkebollen in de auto. Eenmaal in het hotel val ik als een blok in slaap en verwerk ik alle indrukken van deze gave dag.

Opmerking: Op uitnodiging van Catalunya tourisme en Hikingsite ben ik gaan wandelen in Catalonië, ik heb geen financiële compensatie voor dit artikel gekregen. Bovenstaande mening is mijn eerlijke en oprechte mening.

Meer lezen over mijn avonturen in Catalonië, bekijk dan deze blogposts: