Wandelen over de Rheinsteig in Duitsland

Ja zo’n reisje langs de Rijn, Rijn, Rijn. Wie kent het liedje niet? Begin van de zomer vertrok ik voor een wandelweekend naar Duitsland. Dit keer stond de Rheinsteig op het programma, één van de Top Trails of Germany die 320 kilometer de Rijn volgt van Bonn, via Koblenz, naar Wiesbaden.

Top Trails of Germany

De 14 Top Trails zijn de mooiste langeafstandsroutes in Duitsland. Ze laten je kennismaken met de mooiste wandelpaden en de meest bijzondere bezienswaardigheden die het land rijk is. De routes zijn stuk voor stuk goed gemarkeerd en er is goede informatie beschikbaar om je wandelvakantie te plannen. Een aantal jaar terug liep ik ook een Top Trail, de Eifelsteig.

Van Geisenheim naar Kaub

Medeblogger Carolien en ik wandelen samen een stuk van de Rheinsteig van Giesenheim naar Kaub. In totaal liepen we 45 kilometer verdeeld over drie dagen:

• Geisenheim – Rüdesheim: 10 kilometer
  • Rudesheim – Lorch: 20 kilometer
  • Lorch – Kaub: 15 kilometer

Een stukje geschiedenis

De etappes die wij wandelen liggen in het Midden-Rijndal. Dit gebied is in 2002 uitgeroepen tot UNESCO Werelderfgoed. Al in de prehistorie was de Rijn een belangrijke handelsroute. Er ontstonden verschillende nederzettingen die leefden van de wijnbouw, waar deze streek om bekend staat. Om de nederzettingen te verdedigen werden er burchten en kastelen gebouwd op strategische plekken die nog steeds te bewonderen zijn.

burcht rheinsteig

Burcht bij Kaub

Op pad over de Rheinsteig

Na een autorit van vier uur staan we plots aan de Rijn, bij een veerpont. De wandelroute die wij gaan lopen loopt aan de andere kant van de Rijn, de veerpont brengt ons veilig naar de overkant. Daar parkeren we de auto in Lorch, waar we op de trein stappen naar Geisenheim.

De Rheinsteig is een langeafstandswandeling die erg goed bereikbaar is met het openbaar vervoer. Langs zo’n beetje de hele route vind je stations dat door het Rijndal loopt.

Dag 1: Geisenheim – Rüdesheim

In Geisenheim aangekomen genieten we eerst van een lunch op het stille plein bij de kathedraal. De vakwerkhuisjes in combinatie met het zonnetje zorgen voor een instant vakantiegevoel. Wanneer we op pad gaan is het even zoeken naar de aanlooproute. De Rheinsteig loopt bovenlangs Geisenheim, maar vanuit het station staat de aanlooproute aangegeven (gele markering).

Zodra de eerste markering gespot is, lopen we Geisenheim uit. In de brandende zon zoeken we onze weg omhoog door de wijngaarden. Omdat de wandeling naar Rüdesheim maar 6 kilometer is, besluiten we 2 kilometer over de hoofdroute terug te lopen om voormalig Klooster Norhgottes te bezoeken. Hierdoor lopen we een stuk over een brede weg door het bos, heerlijk die schaduw!

Giesenheim Rheinsteig

Terras in Geisenheim

Dom Geisenheim

Dom van Geisenheim

Rheinsteig

Markering Rheinsteig

Na een pauze in de schaduw bij het klooster pakken we onze tassen weer op om verder te gaan. Terug naar de wijngaarden. Al snel doemt het volgende klooster op: De St. Hildegard Abdij van de Benedictinessen. Hier kun je wijnproeven, streekproducten kopen en genieten van kunst in de ateliers.

Wanneer we verder wandelen maak ik een fout in de route. Ik denk dat ik een verkeerde markering gevolgd heb, want ineens is er nergens meer markering te zien en eindigt het pad in een overwoekerd grasveld. Teruglopen zien we niet zitten, dus wandelen we dwars door het veld naar de weg. De zon brandt flink en de laatste kilometers zijn zwaar. Langzaam stijgen we richting de kabelbaan bij het uitzichtplatform Goethe tempel. Vanaf deze plek heb je een prachtig mooi uitzicht over de wijngaarden, Rüdesheim en natuurlijk de Rijn. Ik sluit onze wandeling af met een heerlijk glas wijn, uitkijkend over al dit moois.  Daarna nemen we de kabellift naar beneden naar Brühl’s Hotel Trapp.

Klooster Nothgottes

Voormalig Klooster Norhgottes

Abtei St, Hildegard

St. Hildegard Abdij

Rheinsteig Rudesheim

tempel

Uitzicht tempel boven Rüdesheim

In dit familiehotel gaan de beentjes even omhoog. Maar niet voor lang, want Rüdesheim is zo’n schattig stadje, dat we toch even door de straatjes willen dwalen. Zo’n pittoresk plaatsje trekt natuurlijk ook veel toeristen. Gelukkig is het bij restaurant Zum grünen Kranz rustig op het terras en genieten we van heerlijke wijnen en lokale gerechten.

Restaurant

Restaurant Zum Grünen Kranz

Wijn

Dag 2: Rüdesheim – Lorch

Het is al vroeg warm. Na een voedzaam ontbijt vul ik mijn waterzak helemaal af; met deze tropische temperaturen moet je goed blijven drinken. Zodra de kabelbaan open is gaan we weer naar boven. Daar komen we eerst langs het Niederwalddenkmal. Ook hier is het alweer druk met toeristen. Snel maar weer op pad. Onderweg genieten we van de prachtige uitzichten over de Rijn. Wijnvelden en bospaden wisselen elkaar af. Bij Jagdschloss Niederwald genieten we in de schaduw van de bomen van een welverdiende pauze.

Seilbahn Rudesheim

Niederwalddenkmal

Bankje met uitzicht

Wanda Rheinsteig

Met hernieuwde energie zetten we de afdaling in naar Assmannshausen. Ik ben blij dat ik mijn stokken bij heb, want het is een pittige afdaling. Ook Assmannshausen is weer zo’n schattig dorpje met vakwerkhuisjes en gezellige terrasjes. Toch besluiten we door te gaan. Er volgt een heftige klim door de wijngaarden in de volle zon. De klim lijkt eindeloos en het zweet gutst van mijn lijf. Wat ben ik blij het Rode wijn prieeltje te zien. Hier besluiten we in de schaduw een lange rust te nemen.

Naast het prieeltje staat een kastje. We kunnen onze nieuwsgierigheid niet bedwingen en openen het kastje. Het blijkt een mini-verkooppunt te zijn van de wijn die hier gemaakt wordt. Wij houden het nog even bij water en een broodje.

Zum RheinsteigUitzicht dorp

Rode Wijn Prieel

Op rotspaadje

Na de lunch duiken we het bos weer in. Een rotsachtig paadje verrast ons; wat is dit leuk! Er staat nog een flinke klim te wachten, naar het hoogste punt van onze route. Op een rustig tempo wandelen we door. Na het hoogste punt wordt het makkelijker. We genieten van de prachtige natuur tot we plotseling opschrikken van een wegvluchtend reekalfje. Het beestje lag blijkbaar langs het pad en was van ons geschrokken. Het springt op en snelt al gillend de bosjes in, arm beestje.

In Lorch aangekomen zoeken we snel ons hotel op. Wanneer we de kamerdeur openen worden we verrast. We hebben een heuse suite met dakterras. Wat een luxe! Met de beentjes omhoog genieten we na van een heerlijke wandeling. Zodra we weer wat op adem zijn, wandelen we richting Weingut Altenkirch, waarwe, ook hier, een heerlijke maaltijd voorgeschoteld krijgen met bijpassende wijn van het wijnhuis.

Doorkijkje Rheinsteig

Hotel Im Schulhaus

Suite van Hotel Im Schulhaus

altenkirch

Diner dag 2

Dag 3: Lorch – Kaub

Na een heerlijke nachtrust en een uitgebreid ontbijt is het tijd om te vertrekken. Met een aantal persoonlijke tips van de directrice van Hotel Im Schulhaus op zak gaan we op pad. De Rheinsteig loopt vlak langs het hotel, dus we zijn snel op pad. De route klimt snel het dal weer uit. Een rotsachtig pad met de nodige metalen steunen brengt ons bij de Nollig Ruïne.

Langs het pad staan prachtige wilde bloemen die veel vlinders aantrekken. Het is een prachtig gezicht! We komen langs een kapel en besluiten op een bankje met wederom een mooi uitzicht even te rusten. Na onze pauze duikt de route de bossen weer in. Op een plek waar we het helemaal niet verwachten treffen we een boscafé. Het staat vlak voor de grens tussen Hessen en Rheinland-Pfalz. Een ware oase in het bos, met verse bloemen op tafel, koele drankjes en zelfs een warme lunch. Fantastisch! Wij hebben lunch bij ons dus dat is niet nodig, maar een koude cola gaat er met deze warmte wel in.

Ruine Lorch

Ruïne Nollig boven Lorch

Vlinder

Kapel

Op de grens staat een kastje met een trailboek waar je wat in kunt schrijven. Uiteraard doen we dat,  voor we onze wandeling voortzetten. Het stijgt weer flink, naar het hoogste punt voor vandaag op 356 meter. Vlak daarna is er weer een mooi uitzichtpunt, waar we de tijd nemen voor onze lunch. De uitzichten vervelen geen moment en we genieten in stilte.

Na de lunch daalt het pad af naar Burg Gutenfels. Er volgt nog een pittige afdaling naar ons eindpunt in Kaub. Daar zoeken we het terras op voor een (welverdiende) Kaffee und Kuchen.

Oase in het bos

Boscafé

Grenssteen

Grenspaal

Rheinsteig wanderbuch

Dan is het tijd om in te schepen op de Köln-Düsseldorfer Rheinschiffahrt (KD), want je maakt pas echt een reisje langs de Rijn, als je op een schip zit 😉. Met de boot varen we terug langs de heuvels en pittoreske plaatsjes waar we afgelopen dagen gewandeld hebben. Leuk om op deze manier terug te kijken op een prachtig wandelweekend.

Uitzicht

Kaub vanaf het water

Kasteel Kaub

Praktische informatie Rheinsteig

• De Rheinsteig is 320 kilometer lang en loopt van Bonn, via Koblenz, naar Wiesbaden.
  • De route is opgedeeld in 20 etappes tussen de 9 en 22,5 kilometer.
  • De Rheinsteig is goed gemarkeerd: met blauwe markering voor de hoofdroute en gele markering voor de aanlooproutes
  • Er is een boekje verkrijgbaar van de Rheinsteig in het Duits en in het Engels. Ook zijn er duidelijke kaarten waar de route op is ingetekend.
  • De wandelroute is goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Door het Rijndal rijdt een trein die in bijna elk dorpje stopt. Vanuit Nederland kun je een ticket kopen bij NS Internationaal. Ter plaatse koop je een ticket bij de automaat of bij de conducteur.
  • Bagagevervoer is bij veel accommodaties langs de Rheinsteig mogelijk.

Koop hier de gids en/of de wandelkaart van de Rheinsteig

Meer lezen over wandelen in Duitsland? Bekijk dan ook?

Dit blog is tot stand gekomen in samenwerking met Top Trails of Germany. Zoals je van mij gewend bent, deel ik altijd eerlijk mijn eigen mening en ervaring.