Wandelen is leuk! Ga je mee?
 

Wandeltraining gevolgd? Zo houd je het behaalde resultaat vast!

Afgelopen week ontving ik via Twitter een leuke vraag:


Het trainen naar een bepaalde afstand wandelen is een hele inspanning. Week in week uit verleg je je grenzen. Stapje voor stapje ga je steeds verder wandelen. Wanneer je eenmaal je doel hebt bereikt is het de kunst om de afstand vast te houden. Zo geniet je van een leven lang wandelplezier. Want het zou toch zonde zijn als al die inspanning in een paar weken verloren gaat!

Maar hoe houd je een wandelafstand vast? Want eenmaal je doel bereikt, is er geen wandelschema meer dat je houvast biedt. Daarom geef ik je vandaag 3 tips om ervoor te zorgen dat je nog heel veel plezier beleeft aan je inspanningen tijdens de wandeltraining.

 

Tip 1: Ga regelmatig op pad

Tijdens een wandeltraining naar een bepaalde afstand wordt meestal aangeraden om 2 à 3 keer per week te trainen. Wanneer je je doel hebt bereikt, is dit niet meer nodig. Maar helemaal stil gaan zitten is niet handig. Dan verzwakken de opgebouwde spieren en kracht in je voeten weer. Het is dus van belang dat je regelmatig blijft wandelen. Zelf ga ik bijna wekelijks op pad. Lukt het mij niet om een lange wandeling te maken in het weekend, dan maak ik een korte avondwandeling doordeweeks.

 

Tip 2: Ga eens ergens anders wandelen

Wandel je regelmatig in dezelfde omgeving? Dan komt het risico van verveling om de hoek kijken. Wil je gemotiveerd blijven om wekelijks te gaan wandelen, zoek dan eens een ander gebied op. Via wandelzoekpagina, klompenpaden, Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer vind je de mooiste wandelingen in Nederland. Zo ontdek je steeds weer nieuwe plekken en zie je al wandelend hoeveel moois Nederland te bieden heeft!

 

Tip 3: Kies een andere sport naast het wandelen

Om je spieren getraind te houden, hoef je niet perse alleen maar te wandelen. Je kunt het wandelen afwisselen met een andere sport. Fietsen en zwemmen zijn hele mooie alternatieve om je beenspieren sterk te houden. Maar vergeet niet af en toe te gaan wandelen, want je voeten wil je ook sterk houden! Zelf ben ik geen fietser of zwemmer, daarom kies ik ervoor om 1x per week de sportschool in te duiken.

 

Verder training

Een andere manier om te blijven wandelen, is verder te trainen naar een langere afstand. Loop je nu 10 kilometer? Bouw het dan langzaam uit naar 15 of 20 kilometer.

Geen zin of tijd om een langere afstand te wandelen? Dan kun je er ook voor kiezen om je wandeltraining te gaan richten op snelheid. Zo bouwde ik zelf mijn wandeltempo op van 4,5 km toen ik begon met wandelen, naar 6 km toen ik de Apeldoornse Vierdaagse wandelde. Dit deed ik door intervaltrainingen te doen tijdens mijn wandelingen. Ik wandelde dan 2 minuten in hoog tempo en wisselde dat af met mijn normale tempo.

Zin om op pad te gaan? Lees hier alles over de wandelingen die ik maakte. Heb je zelf nog tips om een wandelafstand vast te houden? Deel ze in een reactie hieronder.

Ik wens je heel veel wandelplezier!

 

Wandel mee met Wanda

 

Latest comment
  • Wat voor mij ook helpt is een nieuw doel pakken, bijvoorbeeld een georganiseerde tocht waar ik me dan voor inschrijf. Op deze manier heb ik opgebouwd naar meerdaagse tochten.
    Wat mij ook heeft geholpen, is om aan een LAW te beginnen en die helemaal uit te willen wandelen.

LEAVE A COMMENT

Koekjes voor onderweg... Door de site te te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Wanda Wandelt gebruikt cookies en scripts van Google om je gebruik van dit blog geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen. Ook gebruiken we cookies en scripts van Facebook, Twitter, LinkedIn en Google om social media integratie op dit blog mogelijk te maken. Daarnaast worden en cookies geplaatst door affiliate partners

Sluiten