Wandeling in de bossen bij Wolfheze (10 km)

Op 10 september dit jaar organiseerde ik samen met Astrid voor de 3e keer de Reuma Walk. De Reuma Walk is een wandelevenement dat we speciaal organiseren voor mensen met Reuma. Ieder jaar zoeken we een mooie plek in Nederland uit waar ik drie routes uitzet van 5, 10 en 15 kilometer. Dit jaar organiseerden we hem in Wolfheze. Ik ontwierp drie routes en ontving veel enthousiaste reacties van de wandelaars. Reden voor mij om de routes met jou te delen op mijn blog. Deel 1, de 5 kilometer route vind je hier. Vandaag deel ik deel 2, de 10 kilometer route.

Rondwandeling Wolfheze

Wandeling Rondwandeling Wolfheze
Afstand 10 km
Startpunt Bilderberg Hotel Wolfheze, Wolfhezerweg 17 Wolfheze

Wolfheze ligt op de Veluwe en dat staat garant voor mooie oude bossen. Deze wandeling van 10 kilometer gaat door de bossen rond Hotel Bilderberg, waar de wandeling start.

Verlaat het hotel en wandel rond het bloemenperkje met vlaggen. Laat de stenen brug rechts liggen en wandel richting de parkeerplaats. Na het informatiebord, ga je het eerste pad rechts, in de richting van de gele en rode routepijlen. Rechts een sprengenbeek. Op de kruising bij bordje van Natuurmonumenten linksaf, rechts zie je de 1000 jarige den liggen.

De 1000 jarige den

Wandeling Wolfheze: Duizendjarige Den

De Duizendjarige Den

De 1000 jarige den achter Bilderberg Hotel Wolfheze is in werkelijkheid ruim 400 jaar oud. De naam 1000 jarige den kreeg hij van een aantal landschapsschilders die tot de Oosterbeekse school behoorde. De den is in 2006 omgevallen en blijft liggen als schuilplaats voor kleine beestjes en plek voor plantjes en paddenstoelen.

Je volgt een smal bospad. Het pad maakt een bocht naar links (van rechts komt er een pad bij, dat je negeert). Verderop zie je aan je linkerhand een bankje, je blijf hetzelfde pad volgen en negeert de zijpaden rond het bankje. Het pad wordt smaller en daalt rustig af tot je bij een tunneltje komt waar je door gaat. Je loopt nu op een asfaltweg. Je blijft de asfaltweg volgen en negeert alle zijpaden. Onderweg passeer je een wildrooster, kom je langs twee grafheuvels aan de linkerkant van de weg.

Grafheuvels

Tijdens de wandeling kom je twee keer langs grafheuvels. Hier werden belangrijke mensen in begraven, met bekers, wapens en/of siervoorwerpen. Voor gewone mensen was er geen plaats in de grafheuvels, zij werden gewoon in de grond begraven. Deze grafheuvels komen uit de nieuwe steentijd of de bronstijd, ergens tussen 2850 en 1100 voor Christus.

Wandeling Wolfheze: Kerkheuvel

Hier lag het middeleeuwse Wolfheze

Verderop kom je langs de plek waar in de middeleeuwen Wolfheze lag, hier vind je een gaaspaneel met een kerk erin afgebeeld en een informatiepaneel.

Je passeert weer een wildrooster en de asfaltweg gaat later over in een graspad. Op de kruising ga je linksaf, een bospad op. Het pad van rechts negeren en rechtdoor blijven lopen. Links van het pad staan de Wodanseiken.

Wodanseiken

Wandeling Wolfheze: Wodanseiken

De Wodanseiken

De Wodanseiken hebben hun naam te danken aan de landschapsschilders van de Oosterbeekse School. Zij kwamen rond 1850 regelmatig naar deze plek om de 5 eiken vast te leggen op hun schilderijen. Inmiddels zijn de bomen zo’n 450 jaar oud.

Loop door tot het bruggetje en steek deze over. Aan de andere kant van de brug ga je linksaf, het pad maakt vrij snel een bocht naar rechts. Je blijft het pad volgen en negeert alle zijpaden tot je op een asfaltweg uitkomt, hier ga je rechtsaf. Voor het tunneltje ga je rechtsaf, richting een parkeerplaats. Je loopt door tot de Wolfhezerweg, die je naar rechts volgt over het fietspad. Na ca. 20 meter ga je rechtsaf een bospad in. Eerste pad linksaf. Het pad maakt een bocht naar rechts en daalt af naar een bruggetje dat je oversteekt. Na het bruggetje op T-splitsing rechtsaf. Op de splitsing linksaf. Op de kruising scherp naar rechts. Er komt een pad van schuin linksachter, deze negeer je.

Eindeloze Veluwetocht Sprengenbeek

Brug over Sprengenbeek

Je gaat rechtdoor door het hek, een begrazingsgebied in. Neem na het hek, op de splitsing het linker pad, langs de rand van de hei. Het smalle graspad van rechts negeren en rechtdoor het bos inlopen. Het pad van links negeren en rechtdoor blijven lopen. Op een splitsing rechts aanhouden en wandel richting het bankje. Eerste pad kruisen en het tweede pad linksaf gaan. Je hebt dan het bankje aan je linkerhand. Je negeert het pad dat na het bankje naar links loopt en gaat rechtdoor een zand/grindpad volgen dat afdaalt langs de heide aan je rechterhand. Bij de splitsing rechts aanhouden, de heide op.

Oude Hessenweg

Dit dal is uitgesleten door de vele karren die vanuit Ede richting een doorwaadbare plaats in de Neder-Rijn reden. Je komt deze oude karrensporen nog op verschillende plaatsen op de Veluwe tegen.

Op kruising met graspad linksaf. Eerste pad linksaf, een stijgend pad de hei op. Aan de andere kant van de hei, op kruising rechtsaf. Het pad maakt verderop een bocht naar rechts, deze volgen en de betonnen paaltjes aan de linkerhand houden. Pad naar links negeren. Het pad daalt af tot een hek aan de linkerkant, volg hier het pad rechtdoor richting de bruggetjes. Je wandelt over 2 bruggetjes, de derde brug laat je rechts liggen en gaat rechtdoor langs het weiland. Je gaat weer over een bruggetje rechtdoor.

In de herfst kom je veel paddenstoelen tegen op de route

Volg het pad met een bocht naar rechts en negeer het graspad rechtdoor. Loop om de omgevallen boom heen. Je blijft het pad continue volgen en negeert zijpaden tot je bij een hek uitkomt, waar je doorgaat en het pad verder vervolgt. Je blijft het pad verder volgen tot je op een asfaltweg uitkomt. Ga linksaf de asfaltweg op en loop door tot het tunneltje.

Je gaat weer door het tunneltje. Na het tunneltje loop je een stukje over het asfaltpad, waar deze een bocht naar links maakt, neem je schuin rechts het bospad. Negeer het pad rechtdoor en volg het pad met de bocht naar rechts. Je komt weer langs een grafheuvel aan de linkerhand. Het pad stijgt, bijna bovenaan op een schuine kruising met bankje slaan we linksaf. Op de kruising rechtdoor. Op de T-splitsing linksaf. Pad van rechts negeren. T-splitsing rechtsaf.

Wandeling Wolfheze: Pol

De grenspaal in de Bilderbergerbossen

Volgende T-splitsing linksaf richting de Bilderbergbossen, daarna direct naar rechts een zandpad volgen. Ruiterpad van rechts negeren. Bij de geel/zwarte grenspaal rechtsaf, vlak daarna op splitsing linksaf. Je loopt door een grondwal heen en gaan linksaf. Pad naar links negeren en rechtdoor blijven lopen. het is een slingerend pad langs een drooggevallen sprengenbeek, je passeert een bruggetje. Na de brug een klim. Boven aangekomen op T-splitsing rechts. Volgende splitsing rechts aanhouden. Splitsing linksaf, onderlangs de heuvel met de bocht mee naar links, de geel/rode markering volgen.

We laten het bruggetje rechts liggen en gaan rechtdoor. Je daalt af naar een splitsing met 2 bruggen en gaat over de rechter brug. Op de T-splitsing linksaf de geel/rode markering volgen. Op de splitsing rechts aanhouden. Je komt weer langs de 1000 jarige den. Pad naar rechts negeren en geel/rode markering blijven volgen tot het Bilderberg hotel.

Download de printbare routebeschrijving hier

Download hier de GPX van deze route

De hier beschreven route is met de grootst mogelijke zorg samengesteld en gecontroleerd. Het is echter een momentopname, het kan dus voorkomen dat er wijzigingen in het landschap zijn. Mocht er iets niet meer kloppen in de route, laat dit dan weten in een reactie onder aan deze pagina.

Sinds 1 januari 2023 wordt dit blog niet meer actief onderhouden. Alle artikelen blijven online staan, maar worden niet meer bijgewerkt. Het kan zijn dat informatie verouderd is en linkjes niet meer werken.