Wandelen over de rustige paden van Zuid-Limburg

Zuid-Limburg is één van mijn favoriete gebieden om heen te gaan voor een wandelweekend. Zodra ik de eerste glooiing zie in het landschap, heb ik het gevoel op vakantie te zijn. Daar werken de mooie vakwerkhuisjes, de gastvrijheid van de inwoners en de lekker vlaai natuurlijk ook wel aan mee. Er zijn heel veel wandelopties in Zuid-Limburg, van korte ommetjes tot meerdaagse wandelingen.

Toen ik samen met Bregje van Wandelvrouw en Anto van We12Travel.nl dit voorjaar de Dutch Mountain Trail liepen, werden we door Visit Zuid Limburg uitgenodigd om een keer terug te komen om de onontdekte paden te komen bewandelen. Dat aanbod namen we graag aan en zo vertrokken we voor twee dagen wandelplezier naar het Geuldal.

Wandelen in het Geuldal

De Geul is een rivier van 58 kilometer die ontspringt in België en door Zuid-Limburg stroomt. Langs de Geul is het prachtig wandelen door hellingbossen en hooilanden.

Een aantal weken geleden werd de rivier nationaal nieuws toen er door heftige regenval de Geul overstroomde. De schade was enorm en het herstel aan huizen, wegen en wandelpaden gaat nog wel even duren. Inmiddels zijn veel gebieden weer opengesteld, maar het is verstandig om vooraf bij de VVV te informeren of je veilig op pad kunt. Op deze pagina kun je de meest gestelde vragen over de wateroverlast vinden.

Wij waren net voor deze vreselijke overstromingen in het gebied. Wij hadden voorafgaand aan ons wandeltripje een aantal wandelroutes opgestuurd gekregen. Bij mij viel al direct de keuze op één van de Camini’s, een wandeling over de Via Belgica en een mooie natuurroute langs een mergelafgraving.

Wandelen over de Via Belgica

Voor de liefhebbers van Lange Afstandswandelingen met geschiedenis is de Via Belgica Zuid-Limburg een aanrader. Deze route van 69,5 kilometer loopt van Maastricht naar Eygelshoven en volgt de route die Romeinse soldaten eeuwen geleden volgden. Onderweg zie je welke invloed de Romeinen gehad hebben op het Limburgse land.

Naast de Lange Afstandswandeling zijn er ook 10 rondwandelingen gemaakt op de Via Belgica. Deze rondwandelingen variëren in lengte van 2,9 tot 16,4 kilometer. Ik kies de rondwandeling “Vruchtbare grond in Valkenburg” van 7,7 kilometer uit. Deze kun je heel goed starten bij Burgemeester Quicx naast Chateau Gerlach, waar we starten met een heerlijke lunch. Na de lunch vertrekken we alle drie op een andere wandelroute.

Vanaf Burgemeester Quicx loop ik eerst langs de wijngaard van het restaurant. In samenwerking met het wijnhuis St. Martinus worden hier de huiswijnen geproduceerd. Wist je dat het waarschijnlijk de Romeinen waren die als eerste wijngaarden aanlegde op de Zuid-Limburgse hellingen? Echt bewijs is er helaas niet, maar het is leuk dat deze wijngaard in de route zit. Wat we wel weten is dat de Romeinen in Valkenburg gestationeerd waren. Er zijn resten gevonden van een oude wachttoren en van de Via Belgica zelf.

De route loopt van Houtem naar Valkenburg langs een doorgaande weg. Het uitzicht op het Geuldal is prachtig, maar ik baal een beetje dat de route niet het lagergelegen pad door de uiterwaarden neemt. Eenmaal voorbij Valkenburg begint het grote genieten echt. Je kunt ervoor kiezen om de replica van de ondergrondse Romeinse catacombe te bezoeken met een gids. Ik kies ervoor om mijn route te vervolgen door het Geuldal. Al snel loop ik op een stil wandelpad door een prachtig hellingbos. Rechts van mij stroomt de Geul, het zonnetje komt af en toe tussen de bladeren door en alles dat ik hoor is stromend water en vogels. Heerlijk!

Het laatste stuk van de route gaat langs een Romeinse Tumulie, een grafveld waar in 1865 maar liefst 39 grafheuvels werden ontdekt. Nu grazen hier vredig wilde paarden.

Terug bij Chateau St. Gerlach wandel ik nog even door de prachtige beeldentuin die vrij toegankelijk is. Tussen alle beelden ontdek ik een Via Belgica bank met informatiepaneel. Een mooie plek om even uit te rusten van deze wandeling.

Een mini-pelgrimage in Zuid-Limburg

De volgende dag staat er een mini-pelgrimage, ofwel een camini, op het programma. Langs de originele Jacobsroute naar Santiago de Compostella zijn in Zuid-Limburg 11 camini’s ontwikkeld. Deze korte pelgrimswandelingen staan in het teken van bewustwording en bezinning.

Deze camini heeft de titel “De Route van Jezelf Ontmoeten”, We gaan vandaag met z’n drieën op pad. Bregje heeft de route geprint en vertelt ons dat ze onderweg opdrachten voor ons heeft. We hebben afgelopen nacht gekampeerd op Camping ’t Geuldal, waar de route vlak langs komt. We pikken de route dus halverwege op.

Eenmaal op weg gaan we aan de slag met de opdrachten, dit brengt mooie gesprekken en inzichten. Normaal loop ik een pelgrimstocht liever alleen om tot mezelf te komen, maar ik moet zeggen dat het in gesprek gaan over je eigen kwaliteiten, irritaties bij anderen en wat dat zegt over iets dat jezelf graag meer zou willen doen maar je jezelf nog in tegenhoudt heel verhelderend zijn en mij echt aan het denken hebben gezet.

Al pratend duikt al snel de imposante basiliek van Meerssen op. Zodra ik een kerk onderweg tegenkom moet ik altijd even kijken of die open is om een kaarsje te branden. De eerste deuren die ik tegenkom zijn allemaal op slot. Als we besluiten dat we koffie gaan drinken op het plein, zie ik aan de andere kant van de basiliek dat er aan de zijkant van de kerk een deur openstaat. We stappen naar binnen en branden ieder voor zich in stilte een kaarsje.

Dan is het tijd voor koffie en vlaai, want we kunnen natuurlijk Zuid-Limburg niet verlaten als we geen vlaai op hebben. We laten het ons goed smaken en vervolgen onze pelgrimage. De afwisselende route brengt ons weer terug bij Herberg De Geulhemermolen waar we op het terras genieten van een heerlijke lunch.

De camini is 9,2 kilometer en kun je hier downloaden.

Wandelen langs mergelgroeves

Na de lunch is het alweer tijd voor de laatste wandeling. We besluiten dat we het natuurgebied de Dellen nog willen ontdekken met de Curfsgroeve. Er loopt een blauwe paaltjesroute door het gebied, maar omdat deze grotendeels samenloopt met de wandelroutes die Bregje en Anto gisteren hebben gelopen, besluiten we onze eigen weg te zoeken.

We klimmen eerst vanaf Herberg De Geulhemmermolen door het hellingbos omhoog. Een flinke kuitenbijter. Boven aangekomen verlaten we het bos en lopen we naar Berg en Terblijt. Niet veel later slaan we af om weer de bossen in te wandelen. Een smal pad loopt vlak langs de Curfsgroeve. Deze mergelgroeve stamt uit de dertiger jaren en is in 2009 teruggegeven aan de natuur. Het is een indrukwekkend gezicht om zo langs de afgrond te lopen, gelukkig zit er een hek!

Iets verderop is een mooi uitzichtpunt, het is intussen hard gaan waaien en we moeten uitkijken dat we niet omvergeblazen worden. Toch lukt het ons een paar mooie foto’s te maken. Snel maar weer verder door het bos. Op de kaart heb ik een pad gezien dat ons terug brengt naar ons startpunt. Het is een smal paadje dat tussen de bomen doorslingert. Maar dan ineens verandert het pad in een wildernis. Brandnetels en bramenstruiken overwoekeren het pad. Dapper banen we ons er een weg doorheen, we zien er de lol wel van in. Toch zijn we blij als we weer op het bredere pad uitkomen en snel terug zijn bij het startpunt. Nog even een drankje doen op het terras en dan zit het er helaas weer op.

Meer wandelingen in het onontdekte Zuid-Limburg

Ik ben blij verrast over deze rustige wandelingen die we hebben gemaakt in Zuid-Limburg. Ik heb al heel wat wandelkilometers gemaakt in deze regio, maar ben nu op plaatsen geweest waar ik niet eerder geweest was.

Er zijn nog veel meer onontdekte plekken in Zuid-Limburg. Visit Zuid-Limburg heeft ze hier voor je verzameld onder de noemer “Paradijs in je achtertuin”.  Kies een aantal mooie plekken uit en maak er een mooi wandelweekend van. Met je trekkerstentje kun je aan de Geul kamperen bij Camping ’t Geuldal. Je kookstelletje hoeft niet mee, want op de camping zit Brasserie Bie de Groeve waar je echt heerlijk kunt eten.

Dit blog kwam tot stand in samenwerking met Visit Zuid-Limburg. Uiteraard schrijf ik mijn blogs altijd vanuit mijn eigen ervaring en beleving.