S:t Olavsleden deel 2 – dag 10 & 11

Wakker worden van de regen die zachtjes tegen het raam tikt, het nodigt niet echt uit om op te staan. Vandaag maar een korte etappe van 10 kilometer naar Stiklestad, een belangrijke plaats in de historie van de heilige Olav. Na een heerlijk ontbijt, 3 extra koppen koffie en maar wachten tot het droog wordt, besluit ik toch maar mijn regenpak aan te trekken en te gaan.

Over een glooiende asfaltweg waar bijna geen verkeer komt, loop ik tussen de gras- en graanvelden door. Langzaam lijkt het lichter te worden en de uitzichten worden steeds mooier. Het duurt niet lang voor ik Mette en later ook Marja weer tegenkom. Vanaf een uitzichtpunt lopen we weer samen verder naar Stiklestad.

Al vroeg komen we aan, maar de hotelkamers zijn al klaar. Je leest het goed, vanavond slaap ik in een hotel, het voelt zo niet gepast als pelgrim. Tot 2019 was een van de gebouwen van het openluchtmuseum opengesteld voor pelgrims. Je sliep in een replica van een middeleeuwse herberg, dat was echt heel gaaf. Maar helaas is deze herberg nu alleen nog volledig af te huren voor 2500 kronen per nacht, omgerekend ongeveer 250 euro… Nou is Noorwegen prijzig, maar dit vind ik toch echt te gek! Dus dan maar een hotelkamer…

Natuurlijk breng ik ook een bezoek aan het openluchtmuseum en geniet vooral van de verhalen in het viking longhouse. Ik breng een bezoek aan de kerk en haal een stempel voor mijn pelgrimspas. In de kerk, achter het altaar ligt de steen waar Olav op stierf volgens de legende. Tijdens zijn reis naar Trondheim raakte hij in Stiklestad in gevecht met een boerenleger die niet blij waren met zijn terugkomst. Hij sneuvelde op het slagveld. Daarna gebeurde er allerlei wonderen rond zijn lichaam. Hij werd door zijn volgelingen naar Nidaros (Trondheim) gebracht, waar hij aan de oever van de rivier werd begraven. Ook daar werden wonderen waargenomen, waarna hij heilig verklaard werd. Op de plek waar Olav stierf staat nu dus het kerkje, met de steen. Ik brand nog even een kaarsje en ga dan naar mijn hotelkamer om mijn terugreis per trein vast te boeken, dat blijkt een lastiger puzzel dan ik had gedacht…

Deze dag voelde een beetje als een halve rustdag, morgen weer verder.

Om 7:30 uur aan het ontbijt, het buffet is zo uitgebreid dat het een lang ontbijt wordt. Rond half 9 ben ik op pad, eerst naar het volgende stadje Verdal om boodschappen te doen. Ik wandel door de langste berkenlaan van Noorwegen van 4 km lang. Aangekomen in Verdal blijkt dat alle winkels hier op zondag dicht zijn! Gelukkig is het winkeltje bij het tankstation open en kan ik mijn voorraad eten en snacks voor de komende dagen nog aanvullen.

Ook vandaag kom ik al snel Marja tegen. We wandelen gezellig samen op. De glooiende wegen bieden regelmatig zicht op het Trondheim fjord, echt prachtig. Waar de voorspellingen zeiden dat het de hele dag zou regenen, houden we het lang droog. Marja geeft aan graag nog even alleen te willen lopen, dus ik loop vooruit. De glooiende wegen worden nu afgewisseld met smalle gras- en bospaden, genieten!

Zodra het echt begint te regenen zie ik de Finse pelgrim onder haar tarp zitten. Er is nog ruimte en ik kruip erbij zodat ik droog mijn lunch naar binnen kan werken. We zitten bij een rustplek waar een van de locals water heeft neergezet voor de pelgrims, echt heel fijn, want ik was net toe aan een refill. Wanneer ik denk dat de bui minder wordt, vertrek ik weer. Nog een kilometer later begint het alweer harder te regenen, het is niet anders. Met een grote glimlach wandel ik verder, nat word ik toch wel en straks in de herberg kan ik douchen en opwarmen.

Het laatste stuk van de route gaat door een overwoekerd pad, niets houdt het water meer tegen en ik loop te soppen in mijn schoenen. Bij de ruïne van het Munkebyklooster maak ik snel wat foto’s en dan loop ik rap door naar de herberg Munkeby. Daar word ik hartelijk ontvangen. Eerst koffie en dan lekker douchen. De schoenen worden gedroogd met de schoenendroger.

Morgen weer verder!

Bekijk hier ook de korte filmpjes op Insta:

Dag 10

Dag 11

Lees hier het verslag van dag 12 en 13.