Wandelen over de Eifelsteig in Duitsland

Afstand 22,5 km
Startpunt Daun, Tourist-Information
Eindpunt Manderscheid, Tourist-Information

De ogen van de Eifel zijn het best te zien vanuit de lucht, daarom verzamel ik al mijn moed en stap ik in een klein propellervliegtuigje zonder deur. Het is eind september en het weer is niet optimaal, waardoor we niet heel hoog kunnen vliegen. Ik ben naar de Vulkaaneifel in Duitsland afgereisd om een gedeelte van de Eifelsteig te wandelen. De piloot laat mij voor mijn wandeling op spectaculaire wijze de Eifelsteig vanuit de lucht zien met prachtig zicht op de Maaren, de ogen van de Eifel. Met mijn hoofd in de wolken verheug ik mij op de wandeling van morgen.

rondvlucht-eifelsteig

Met dit vliegtuigje ging ik de lucht in

dauner-maaren-eifelsteig

De ogen van de Eifel

Wandelen over de Eifelsteig

De Eifelsteig werd vorig jaar uitgeroepen tot mooiste wandelpad van Duitsland. Deze 313 kilometer wandelroute is één van de 16 Top Trails of Germany. In 15 etappes die in lengte variëren van 14 tot 28 km wandel je vanuit het vlakke noorden bij Aken , via het Hohe Venn door het Rurtal en het Nationaal Park Eifel om via de kalk- en de vulkanische Eifel uit te komen in Trier. De route staat beschreven in een duitstalige wandelgids en is perfect gemarkeerd.

Eifelsteig etappe 11 van Manderscheid naar Daun

Alarmsignalen in het vliegtuigje, paniek! Ik schrik wakker, gelukkig het was mijn wekker maar. De rondvlucht over de Eifel gisteren heeft indruk gemaakt. Vandaag sta ik vroeg op om een etappe van de Eifelsteig te wandelen samen met Mandy, mijn gids voor een dag. Zodra ik de gordijnen opendoe zie ik donkere grijze wolken, we gaan het niet drooghouden vandaag. Dat mag de pret niet drukken, ik ga eindelijk op pad over de Eifelsteig! De directeur van Sporthotel & Resort Grafenwald waar ik overnacht is zo aardig om ons naar Manderscheid te brengen, zodat we over de Eifelsteig terug kunnen wandelen naar Daun.

burchten-van-manderscheid

De burchten van Manderscheid

smalle-paadjes-op-de-eigelsteig

Mijn avontuur op de Eifelsteig begint meteen mooi

Mandy is Natur- und Landschäftsführerin en geeft regelmatig rondleidingen in de Vulkaaneifel. Ze heeft een fascinatie voor vulkanen en kreeg daardoor de bijnaam Magma Mandy. Ze weet alles te vertellen over het ontstaan van de vele Maaren en vulkanen die dit gebied rijk is. Met mijn mavo-Duits gaat het een stille wandeling worden vrees ik. Gelukkig blijkt Mandy 8 jaar geleden uit Nederland verhuisd te zijn naar deze mooie streek en wandelen we al kletsend vanuit Manderscheid de wonderschone natuur in.

Een smal stijgend pad langs een rotswand brengt ons dieper en dieper het woud in. We vangen nog een glimp op van de Oberburg van Manderscheid. Zo nu en dan komen we een schuilhut tegen met een prachtig uitzicht. De laaghangende bewolking en de regen zorgen voor een mysterieus sfeertje. Er zijn maar weinig wandelaars op de been wat mij al snel het gevoel geeft dat we alleen op de wereld zijn. Smalle bospaadjes worden afgewisseld met bredere onverharde wegen, we steken beekjes over met houten bruggetjes en vlonders. Onderweg verbazen we ons over een vuursalamander op het pad, groeten we de koeien en luisteren we naar het bijzondere geluid van de waterbuffels die in het dal staan.

vuursalamander

De regen lokt de vuursalamander uit zijn schuilplaats

waterbuffel-eifelsteig

Waterbuffels in Duitsland, best bijzonder

De regen lijkt niet te stoppen. Wanneer we op de helft zijn warmen we onder het genot van een heiße Schokolade op bij de Udersdorfer Mühle. Langzaam begint het op te klaren en wagen we ons aan de klim naar de Dauner Maaren. Het gebied wordt meer open en de uitzichten wisselen elkaar in hoog tempo af.

Ontstaan van Maaren

Het is nog geen 11 duizend jaar geleden dat in deze streek de laatste Maar ontstond. Een Maar is een vulkaan waarbij het magma tijdens het opstijgen in aanraking is gekomen met lagen waarin water zat. Dit water verdampt zo plotseling dat er een massieve explosie ontstaat. Het gesteente aan de breuklijn breekt, wordt naar boven getransporteerd en eruit geslingerd. De opgeblazen explosiekamer valt daarna in elkaar en er blijft een trechter aan het aardoppervlak achter, omgeven door een ringvormige wal met het eruit geslingerde materiaal. De in elkaar gevallen trechter kan zich vullen met water en wordt zo een Maarmeer.

Bron: Vulkaaneifel Magazine

We wandelen eerst langs het Schalkenmehrener Maar, waar je bij mooi weer een verfrissende duik kunt nemen. Er volgt een pittige klim naar het Weinfelder Maar. De afdalende wandelaars laten we voorgaan, niet omdat we zo galant zijn, maar omdat we echt even op adem moeten komen. 😉

wanda-wandelt-de-eifelsteig

Uitkijken over Schalkenmehren

weinfelder-maar-2-eifelsteig

Het Weinfelder Maar met het mooie kapelletje

Rond het Weinfelder Maar lopen geiten en ezels. Wat een heerlijke beesten zijn dat toch! We lopen rond het Maar naar de Weinfelder Kapelle, één van de oudste kerken van de Eifel. Ooit stond hier een heel dorp, maar door het uitbreken van de pest bleef er weinig van de bevolking over. Toen de laatste inwoner vertrok, werden de stenen van de huizen elders gebruikt, alleen de kerk bleef staan.

De wandeling gaat verder naar het Gemündener Maar. Tussen het Weinfelder Maar en het Gemündener Maar staat de Dronketurm. Vanaf deze toren heb je een prachtig uitzicht over de omgeving. Na de Dronketurm daalt de route af langs het Gemündener Maar naar het Kurpark in Daun. Hier kun je je lege bidon bijvullen met bronwater om daarna het centrum van Daun in te lopen en je te laten verwennen met al het lekkers dat deze streek te bieden heeft.

dronkentoren-eifelsteig

De Dronkentoren die je kunt beklimmen voor een prachtig uitzicht

kuhrpark-daun-eifelsteig

Het Kuhrpark in Daun, waar je gratis je flesje kunt bijvullen met bronwater

Deze etappe van de Eifelsteig smaakt naar meer. Ik kan dan ook niet wachten om binnenkort terug te keren naar Duitsland om verder te wandelen over dit afwisselende wandelpad.

Wist je dat:

Ik wandelde de Eifelsteig op uitnodiging van Top Trails of Germany in het kader van de Blogger-Wander-Monat.

Wil je meer lezen over wandelen in het buitenland? Dan zijn deze blogs interessant:

SNP Wandelvakanties

LEAVE A COMMENT

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Latest comments
  • Genoten van je verslagje. Deze Eifelsteig staat ook op mijn to-do lijstje naast de Moezelsteig en Saar-Hunsrücksteig. Ik vermoed stuk voor stuk prachtige lange-afstandswandelroutes.

• Wij liepen deze (en nog meer) etappe van de Eifelsteig een paar jaar geleden in het voorjaar, prachtig! We wilden terug deze periode voor de herfstkleuren maar helaas heeft Frank zijn teen gekneusd met stoten en kan hij niet goed lopen. We gaan nu fietsen in de bossen van Drente, ook al jaren een favoriet gebied.

• Heel mooi verslag Wanda en ik vind het zo gaaf dat je dit gebied vanuit de lucht hebt gezien, dat wil ik ook! Ik bezocht de Vulkaaneifel eind maart dit jaar en was aangenaam verrast. Voor wandelaars is dit gebied echt een paradijs 🙂 De Eifelsteig of een deel daarvan zou ik best eens willen wandelen.

• Ik kom regelmatig in de Eifel maar nog nooit officieel de Eifelsteig gelopen vrees ik. Er zijn gewoon teveel wandelingen in Duitsland 😉

• Oh wow, wat een gave ervaring vanuit dat vliegtuigje zeg! En wat een mooi stukje natuur, helemaal zo met die herfstkleuren. Hier zijn we zelf nog niet geweest, wel wat noordelijker in de Eifel, ook heel mooi. Ik heb meteen even opgezocht waar Manderscheid is, die burchten zien er super uit!

• Wat ontzettend gaaf om een gebied zowel te voet als per vliegtuig te ontdekken. Wat een uitzicht! Echt heel bijzonder.

Vloog het vliegtuig speciaal ter promotie van het gebied of kan iedereen een vlucht boeken?

• Wat gaaf! Voor ik de Alta Via di Merano liep ben ik gaan paragliden. Ik vond het zo mooi om de route die je laten gaat lopen van hoog in de lucht te zien.

• Wat een geweldige ervaring zeg!! Prachtig uitzicht!

• Leuk Wanda, ik liep jaren geleden ook een deel van de Eifelsteig. Ik vond het er geweldig. Wat heb je weer gave foto’s gemaakt joh!

• De Eifel in Duitsland is echt prachtig! Jouw wandeling ziet er geweldig uit.

• Wat heerlijk om daar te wandelen! Met zo’n vliegtuigje vind ik ook erg gaaf, alhoewel ik vaak ook wel een kriebel in mijn buik voel, door mijn hoogtevrees 😉

• Ik vind de natuur van onze oostelijke buren echt prachtig. Mensen verklaren me wel eens voor gek dat ik het zo leuk vind om die kant op te gaan (ik ben 24 en Duitsland vinden ze toch meer een land voor 40+ ofzoiets..). Die kastelen, die groene heuvelen, de frisse lucht… heerlijk! En vanuit Den Bosch ook nog eens prima voor een dag- of weekendtrip 😉

• Gaaf zeg die vlucht met een vliegtuigje. Mooi ook dat die burcht in de mist is getrokken en mooie foto van de salamander

• Hoi Wanda, ik heb vorig jaar samen met mijn vrouw de Eifelsteig van Aken naar Trier gelopen. We liepen met bepakking, de bedoeling was om zoveel mogelijk naar campings te gaan. Nou, dat viel wat tegen….een paar keer hebben we wild gekampeerd, omdat er gewoon niets was. En we hebben meer in B&B’s, pensions geslapen dan eigenlijk het plan was. De vakantie was daardoor wel duurder uitgevallen dan de bedoeling was.
    Maar verder was het een fantastische route om te wandelen, de natuur was indrukwekkend, er zaten lekkere klimmetjes bij, mooie dorpjes, echt super! Een aanrader om eens te wandelen.